Ako žijete? Rýchlo? Pomaly? Životný štýl mnohých ľudí je posledné roky naozaj rýchly. Koronakríza trochu spomalila nielen naše životy, rýchle pracovné tempo, ale aj naše nákupné rozhodovanie. Otázne je, či to bude stačiť na to, aby sme nakupovali aj žili uvedomelejšie a zodpovednejšie dlhodobo.
Módny priemysel sa za posledné roky naozaj zrýchlil. Čím dostupnejšou sa móda stala pre ľudí, tým rýchlejšie mnohé menej kvalitné značky produkujú nové a nové kolekcie. V obchodoch sa kolekcie striedajú už po niekoľkých týždňoch. Keď sa „staršia“ kolekcia, ktorá má uvoľniť miesto novšej, nepredá, nastupujú masívne výpredaje a zľavy, často až pod výrobnú cenu. Len aby sa značky oblečenia zbavili a ešte zrýchlili svoju výrobu.
Fast fashion vs. Slow fashion
Našťastie, čoraz viac sa do popredia dostávajú aj značky, ktoré šijú pomalšie, udržateľnejšie, zodpovednejšie, a najmä, kvalitnejšie. Pretože, samozrejme, platí, že čím rýchlejšie je daná vec vyrobená, tým je menej kvalitná a rozhodne nevydrží tak dlho ako vec, pri výrobe ktorej sa dbá na každý detail. Lebo je na to čas.
Kontrast tzv. fast fashion (značiek s rýchlou módou) a slow fashion značiek (značiek s pomalou módou) je zjavný. Aj napriek tomu, že proces výroby je v hlavných bodoch veľmi podobný, rozdiel nastáva práve v detailoch ako sú kvalitné a ekologické materiály, prepracované a nadčasové strihy, precízne šitie, spravodlivo ohodnotení ľudia v krajčírskych dielňach, minimálna chybovosť a hlavný rozdiel – menej kolekcií.
Keď menej je viac
Slow fashion značky obvykle tvoria dve kolekcie ročne – predstavujú trendy na jar/leto a jeseň/zimu. O tom, ako tvoríme kolekcie my, sme už napísali niekoľko článkov. Naša kolekcia jar/leto (alebo jeseň/zima) nejde do predajní a na stránku e-shopu celá naraz. Šijeme ju postupne – vplýva na ňu totiž sezónnosť, vývoj počasia (ak sú ešte v septembri letné teploty, nebudú predsa ľudí zaujímať zimné roláky), a teda aj dopyt vás, našich zákazníkov.
Naša výroba je systematická a premyslená. Dizajn kolekcií tvoríme s ohľadom nielen na módne trendy, ale aj praktickosť a nositeľnosť. Snažíme sa stále optimalizovať naše skladové zásoby podľa záujmu zákazníkov, preto kolekcie tvoríme s čo najmenším časovým predstihom. Materiály nakupujeme v menších sériách vo viacerých druhoch, aby ponuka v našich predajniach bola dostatočne pestrá.
Ak teda slow fashion značky vyrábajú pomalšie, malo by sa všetko postupne predať a výpredaje by zodpovedné značky ani nemali mať, však?
Prečo teda aj udržateľné značky dávajú zľavy?
Je skvelé, ak sa značke podarí predať úplne celú pripravenú kolekciu, no nie je až takým častým javom, že sa ponuka stretne s dopytom na 100 %. Preto aj zodpovedné značky pristupujú (obvykle dvakrát ročne) k výpredajom. Cieľom týchto zliav nie je podnecovať zbytočné nákupy, skôr sprístupniť udržateľnú módu, ktorá je pre niektorých možno cenovo menej dostupná, väčšiemu počtu zákazníkom. Vy tak možno získate oblečenie, ktoré sa vám páčilo už dlhšie, alebo nájdete niečo, čo práve vo vašom šatníku chýba, a nám sa uvoľní miesto v sklade na kúsky z novej, už pripravovanej kolekcie. Obojstranne výhodné. Samozrejme, musíte počítať s tým, že nie všetky kúsky oblečenia a všetky veľkosti sa do výpredaja dostanú. Je možné, že sa predajú hneď, ako sa dostanú do predajní a na stránku e-shopu.
Ak by ste chceli nakupovať vo výpredajoch naozaj zodpovedne a s ohľadom nielen na svoju peňaženku, ale aj životné prostredie, vyberajte si nadčasové kúsky, pozerajte sa na kvalitu šitia a zaujímajte sa o to, ako a kde bolo oblečenie ušité. Viac tipov nájdete v tomto článku.