Výnimoční ľudia sú v rôznych sférach. Najčastejšie ich hľadáme medzi hudobníkmi, výtvarníkmi, umelcami či úspešnými obchodníkmi.
Keď však človek hľadá, zistí, že sa zabudol pozerať vedľa seba. A tak často postrehne až neskôr, že výnimoční ľudia sú celkom blízko.
Práve preto sme v Žurnále Alain Delon tentokrát zamierili do vlastných radov. Radi by sme vám predstavili muža, ktorý už viac ako pätnásť rokov dáva tvár našej značke. Výnimočný človek, ktorý zostáva najradšej v pozadí. Kreatívny riaditeľ značky Alain Delon, Ján Smatana.
Kvôli rozhovoru sme nemuseli ísť ďaleko. Sedíme v obyčajnej bratislavskej kancelárii, v ktorej beží život svojím obvyklým rýchlym tempom. Pán Smatana, presne tak ako ho poznáme, so svojou typickou šálkou espressa v ruke, s nami v zasadačke debatuje na rôzne témy. Je jedným z málo Slovákov, ktorí v našich končinách pracujú na čele dizajnérskeho tímu veľkej značky a napriek tomu z neho sála prístupnosť a otvorenosť.
V módnom biznise sa pán Smatana pohybuje už od školy. Od človeka, ktorý celý svoj život venuje kreatívnej tvorbe by ste čakali čokoľvek, nie však hlboko analytický, priam až vedecký prístup k návrhom a práci. Málokedy narazíte na dizajnéra, ktorý rozumie obchodnej stránke módneho priemyslu tak ako on.
Pri vytváraní dizajnu nemôžete myslieť iba na skicu na papieri. Krásny návrh môže byť v skutočnosti nepoužiteľný, ak nevidíte už v začiatkoch úžitkové vlastnosti hotového výrobku.
Odbornosť v oblasti výroby a vlastnosti materiálov má pán Smatana vžitú v krvi. Zručnosti, ktoré sú obyčajne spájané s technologickým priemyslom a nie s módnou tvorbou. „Už pri kreslení máme v hlave, ako sa bude daný kus oblečenia správať pri každodennom nosení. Bude ho mať na sebe človek, ktorý dennodenne sedí v aute alebo trávi čas naopak vonku? Toto všetko sú otázky, ktoré musíme mať zodpovedané pred tým, ako začneme tvoriť daný výrobok.”
Naše rozprávanie sa logicky postupne uberá smerom k inšpirácii. Klišé téma pri každom rozhovore s kreatívcom.
Aj tu pán Smatana opäť prekvapuje svojim exaktným prístupom. „Veľmi rád sa inšpirujem svetovými trendmi, sám som veľkým fanúšikom talianskeho nezameniteľného štýlu. Nemôžete sa však zaškatuľkovať a tvoriť iba tak, ako chcete vy, musíte sa prispôsobiť zákazníkovi. On je ten, pre koho produkt navrhujete. Musíte ovládať trh, poznať mentalitu vášho zákazníka. Štatistiky a analýza predaja sú preto veci, ktoré u nás idú ruka v ruke s navrhovaním.”
Chybou by však bolo myslieť si, že inovácia a kreativita je u pána Smatanu druhoradá. „Neustále treba skúšať posúvať hranice tvorby a riskovať. Každý kus musí byť niečím zaujímavý, a preto sa snažíme vkladať nové prvky aj do tradičných modelov. Stále častejšie prichádzame aj s extravagantnejšími kusmi a mnoho ľudí sa nimi inšpiruje a vytvára si šatník okolo nich.”
V tvorbe našej značky je vidieť veľkú inšpiráciu smart casual štýlom. Nie je prekvapením, že práve tento štýl je obľúbený u pána Smatanu. Často ho vídať oblečeného v jednoduchých džínsoch, saku a extravagantnej košeli.
Smart casual štýl mám veľmi rád pre jeho jednoduchosť. V oblečení sa musíte cítiť príjemne, o to sa snažíme pri návrhoch našich vecí a je samozrejmé, že to isté od oblečenia vyžadujem aj ja.
Vrava kancelárie náš rozhovor miestami prehlušuje a koniec rozhovoru rázom jemne naznačuje kolega pána Smatanu, ktorý na neho máva z dverí. V módnom biznise plynie čas rok dopredu a príprava na sezónu jeseň – zima práve vrcholí. Nahliadli sme do nej a sľubujeme, že sa máte na čo tešiť.
Ako vznikajú kolekcie Alain Delon sa dočítate v našom ďalšom článku.