Rodinné autá nie sú obyčajne tie, ktoré rozbúchavajú srdcia automobilových nadšencov. Volkswagen je známy svojou spoľahlivosťou a kvalitou, ktorá vás nezradí či už veziete deti do školy alebo podnikáte cestu naprieč Európou, a jeho modely nie sú práve tie, ktoré by až na pár výnimiek volili ľudia s benzínom v žilách. Tiguan bol vždy viac rozhodnutím rozumu, než srdca. Napriek tomu však Volkswagen predal počas ôsmich rokov výroby prvej generácie viac než dva a pól milióna kusov! Pre porovnanie, je to viac áut, než Land Rover dokázal predať za celých šesťdesiatpäť rokov výroby legendárneho Defendera. Takže niečo na nich predsa musí byť, nie?
Neboli to však pôsobivé čísla predaja, ktoré u nás vzbudili záujem o najnovší výtvor z Wolfsburgu. Dizajnéri Volkswagenu pritvrdili a priniesli na svet úplne nového Tiguana v tvaroch, ktoré upútajú pozornosť každého štýlového gentlemana. Takže keď nám zazvonil telefón a na linke boli naši priatelia z Araver Nitra, neváhali sme ani sekundu, aby sme vyskúšali, či ich nové SUV je naozaj také dobré ako vyzerá. Auto sme si vyzdvihli počas slnečného piatkového poobedia v Nitre a okamžite sa vydali na cestu k nabitému víkendu.
Pre Tiguana sme pripravili sériu výziev, aby sme zistili, či nový Volkswagen dokáže plávať v mori divokej konkurencie prémiových stredne veľkých SUV. Napokon, cena 40 000 eur za skoro najvyšší model svedčí o tom, že tam patrí.Hneď na prvý pohľad je zrejmé, že Volkswagen stavil na minimalistický dizajn dvadsiateho prvého storočia. Ostré hrany, nadväzujúce jedna na druhú, dávajú Tiguanovi jemný nádych severskej dizajnovej školy. Aj napriek minimalizmu je auto teraz väčšie a agresívnejšie. Naživo pôsobí skutočne dospelo, až priam majestátne, čím sa ponáša na svojho staršieho brata Touarega, v tom najlepšom slova zmysle.
Zaškrtnite pri objednávke položku 19 palcových diskov a Tiguan môže hrdo kráčať centrom akéhokoľvek veľkomesta.
Mimochodom, počas víkendu nás niekoľkokrát na parkovisku zastavili okoloidúci pýtajúc sa, o aké auto ide, a to sme naozaj nečakali. Skutočne to dokazuje vydarenosť dizajnu, nie?
Prvých pár kilometrov na diaľnici nám dovoľuje pohodlne sa usadiť v novom interiéri, kde pokračuje príbeh minimalizmu. Pohodlná a priestranná kabína vás oddýchnutého dovezie kamkoľvek, či idete na nákup, alebo cestujete na jarnú lyžovačku do Dolomitov. Ale to je napokon od auta tejto kategórie očakávané. Čím sa skutočne Tiguan vymyká z radu konkurencie je technológia, ktorú nájdete na palube.
Ste privítaný veľkým digitálnym displejom, ktorý nahradil tradičné budíky otáčok motora a rýchlosti. V autách ako Porsche 911 milujeme analógovú ručičku otáčkomera rútiacu sa k červenému poľu rýchlosťou svetla, avšak v Tiguane je cesta digitalizácie správna. Všetky informácie, ktoré potrebujete, od spotreby až po skvelú grafiku navigácie sa vám prenášajú priamo do zorného poľa. Navyše, digitálny displej sa jednoducho do koncepcie auta dvadsiateho prvého storočia dokonale hodí. Hlavným riadiacim strediskom je však stále displej v stredovej konzole, kde nájdete všetko od skvelého navigačného systému až po Apple Car Play a Android Auto konektivitu.
Aby ste sa do cieľa dostali čerstvý ako rybička, Tiguan vám veľmi rád pomôže so svojím dynamickým tempomatom a kontrolou jazdných pruhov, ktorá vás upozorní na to, že sa približujete k stredovej čiare cesty. Dokonca za vás auto aj jemne zatočí v prípade, že stratíte na moment pozornosť. Samozrejme, ani náhodou sme to naschvál neskúšali. Dvojlitrový dieslový motor je pod kapotou viac než spokojný a ponúka presne toľko sily, koľko budete potrebovať. Ide ruka v ruke s fantastickou DSG prevodovkou, ktorá radí ľahko a rýchlo ako málo prevodoviek na svete.
A keď konečne dorazíte do cieľa, auto sa vďaka super inteligentnému parkovaciemu asistentovi zaparkuje samo. Po ľahkej ceste na diaľnici má Tiguan spolu s nami plné ruky práce. V skoré sobotné ráno náš olympijský tím skladá sľub u prezidenta republiky. Aby naši športovci vyzerali ako zo škatuľky, máme úlohu tesne pred sľubom dodať košele celému tímu. Volkswagen robí túto prácu až príliš jednoduchou vďaka svojmu veľkému kufru a automatickému veku batožinového priestoru. Nakladanie a najmä vykladanie sme zvládli bez ťažkostí, keďže kufor si otvárate jemným posunutím nohy pod zadným nárazníkom. Navyše, z plánovaných ciest tam a späť do skladu je nakoniec len jedna jediná, a naša dodávka tak môže ostať na víkend zaparkovaná v garáži.
Po náročnej práci sme sa rozhodli, že si zaslúžime na večer fľašu dobrého vína. A keďže Tiguan má v talóne aj offroad mód, prečo nespojiť príjemné z užitočným a nevydať sa do kopcov Svätého Jura na nákupy? Odbáčame z kľukatej úzkej asfaltky a mierime k vyschnutému riečisku, zatiaľ čo volíme na stredovej konzole režim offroad, ktorý nastaví podvozok, motor, prevodovku a trakčnú kontrolu do správneho režimu na zvládnutie terénu. Aj keď Tiguan nie je práve čistokrvný offroad a drvivá väčšina z nich nikdy nezloží svoje kolesá z čierneho asfaltu, môžeme zaručiť, že je prekvapujúco schopný, ak mu dáte šancu. Darí sa mu zliezať terén, ktorý je obyčajne rezervovaný len pre jeho väčších príbuzných a cesta do našich obľúbených viníc nebola už dávno taká zábavná.
Nedeľa je rezervovaná pre azda najnáročnejší test pre Volkswagen Tiguan, ktorým je cesta na rodinný obed. Tiguan je podrobený neúprosnému hodnoteniu zo strany nežných polovičiek a detí, ktoré je však vďaka až prekvapujúco priestranným zadným sedadlám viac než pozitívne. Elegantný dizajn je výnimočné plus pre všetkých zúčastnených.
Nový Tiguan je skrátka skvelou správou, že praktické autá nemusia byť nudné a fádne. A nielen to. Alternatívna kombinácia dizajnu a technológií vám siahne do vrecka omnoho hlbšie než Tiguan. Práve preto je výnimočný. Je to s určitosťou auto, ktoré patrí do každej štýlovej garáže. Raz vidieť je však lepšie než tisíckrát počuť, a preto navštívte Araver Nitra, kde vám milí predajcovia značky Volkswagen radi predvedú, čo nový Tiguan dokáže.
Foto: Pavol Zachar www.zacharphoto.com