„Nevedel som nájsť auto, o akom som sníval,” vyriekol raz Ferry Porsche. „A tak som sa rozhodol postaviť si ho sám.” Tento rok sa píše práve sedemdesiat rokov od prvého pokusu Porsche vytvoriť dokonalý športový automobil. Počas svojej histórie automobilka však nevyrobila len iterácie toho najlepšieho, čo na cestách môže človek stretnúť, ale zrodila legendu, ktorú si deti lepia nad postele a dospelí o nej snívajú počas nekonečných pracovných stretnutí.
Nie je preto prekvapením, že z osemstotisíc vyrobených Porsche je dnes viac než 70 % stále v premávke. O to, aby boli aj tie staršie ročníky hodné nosiť svoj pôvodný znak, sa starajú reštaurátorské dielne po celom svete. Nájsť ich roztrúsené po Nemecku či USA nie je problém.
Málokto však vie, že jedna z top Porsche manufaktúr sa nachádza len pár kilometrov od Bratislavy, v maďarskom Mosonmagyaróváre.
Vitajte u Vehicle Experts!
Ak zablúdite do nenápadnej industriálnej štvrte na okraji Mosonmagyaróváru, po chvíli hľadania narazíte na poklad, ktorý sa len tak nevidí. Až do momentu, keď zrazu v spleti budov na vás z pootvorenej garáže zasvieti plechová karoséria starej 911-tky zo sedemdesiatych rokov a vám dôjde, že sa tu schováva niečo nezvyčajné. Kým sa stihnete spamätať, prefrčí okolo vás biely 356 Speedster a človeku sa zdá, že je zrazu niekde v zabudnutých skladoch Zuffenhausenu, nie dvadsať kilometrov od Bratislavy.
Z neskutočne nádhernej 356-tky vystupuje pán usmiaty od ucha k uchu. Florian Scheuer, chlapík, ktorý žije a dýcha s Porsche, nás víta vo svojej továrni na sny. Zážitok sa môže začať.
Detaily sú kľúčové
Hneď pri vstupe vás na vysokej stene upúta abstraktné umelecké dielo zložené z malých 3D siluet automobilov vo farbe dúhy. V skutočnosti však tento výtvor neplní len estetickú funkciu. Sú tu vyobrazené všetky originálne farby, ktoré Porsche v minulosti ponúkalo pre model 356. Jediné, čo vám ako majiteľovi ostáva, je vybrať si, ktorá vám ulahodí najviac.
Už v úvode je jasné, že práca s detailmi bude počas našej exkurzie hlavnou témou.
Po krátkej chôdzi vchádzame do zákulisia tejto továrne. Florian nám ukazuje sklad originálnych dielov, kde sa nachádza zmes súčiastok potrebných na dokonalú renováciu vášho veterána. Takmer všetky diely sú však originálne. Tie, ktoré sa nezachovali, si vyrábajú Vehicle Experts sami, ručnou prácou. Len tak totiž zaručíte dokonalú autenticitu diela. Vehicle Experts od samého začiatku kladie dôraz práve na originalitu.
Každé Porsche, ktoré prejde bránou Vehicle Experts, z nej po takmer roku vychádza ako z fabriky.
Originálne nie sú len produkty práce Vehicle Experts, ale aj ich príbeh. Počas prechádzky dielňou sa Florian rozrozpráva o svojich začiatkoch.
„Porsche som vlastnil od 23 rokov. Vždy som tvrdo pracoval, paradoxne však v úplne iných odvetviach. Keď som sa v roku 2003 rozhodol predať všetko, čo som mal a na prelome rokov odísť z práce, na sedem mesiacov som sa odsťahoval do Barcelony. Potreboval som si oddýchnuť a popremýšľať, čo by som v budúcnosti chcel robiť. Zrazu som v Barcelone z ničoho nič začal mať problémy so zubom. Zavolal som teda môjmu starému priateľovi a zároveň môjmu zubárovi z Augsburgu. Povedal mi však, že svoju prax presťahoval do Maďarska, odkiaľ pochádzala jeho manželka. Priletel som teda za ním.“
„Po prvom ošetrení zuba som sa vrátil vlakom do Mníchova. A na ďalšie ošetrenie som sa rozhodol prísť vlastným autom 964 Coupé (pozn. red.: Porsche 911, modelový rok 89 – 94). Hneď za maďarskými hranicami som však s prekvapením zistil, že niektorí miestni vodiči berú predpísanú diaľničnú rýchlosť celkom vážne. Auto, ktoré predo mnou v ľavom pruhu predbiehalo kamión, zrazu duplo na brzdy a ja som nemal inú šancu než naraziť do zvodidiel, čím som si poškriabal ľavé dvere.“
„Hneď, ako som dorazil na zubnú kliniku, mi môj známy odporučil mechanika, ktorý sa mi o auto postará. Na moju otázku ohľadom ceny opravy som dostal odpoveď „to poriešime potom”. Verte mi, keď Nemcovi poviete „to poriešime potom“, neznie to príliš dobre (smiech). Napriek tomu som mu dôveroval a za pár týždňov bolo auto hotové a práca, ktorú odviedol, bola vcelku dobrá. Keď som sa dozvedel cenu, bol som viac než príjemne prekvapený a idea sa zrodila!”
„Začali sme teda lakovať rôzne vozidlá, najmä z Rakúska. Spočiatku som cestoval celkom často tam a späť, avšak po dvoch rokoch som mal tak veľké množstvo zákazníkov na lakovacie práce, že som sa rozhodol presťahovať do Mosonmagyaróváru.”
Jedno veľké hračkárstvo
Hneď za dverami skladu vstupujete do hlavnej časti dielne, kde zažijete rovnaký pocit, aký ste mali ako malé dieťa, keď ste vošli do hračkárstva.
V každom rohu na vás čaká poklad, či je to komplet odstrojená a čerstvo nalakovaná karoséria 911 S, alebo servisovaná 911 G Targa.
Napriek predsudkom, mnohé z týchto áut nie sú len umeleckými dielami, ktoré sú zakonzervované v garážach a čakajú, kým niekoľkonásobne zhodnotia investíciu svojmu majiteľovi.
„To, že investujete do historického automobilu, neznamená, že ho nemôžete šoférovať. Auto, na ktorom sa nejazdí, má paradoxne oveľa väčšiu náchylnosť na poruchy ako to, ktoré je pravidelne používané,” vysvetľuje Florian. „Niektorí naši zákazníci najazdia za sezónu aj vyše desaťtisíc kilometrov, auto používajú každodenne. Autá značky Porsche sú určené na to, aby sa s nimi jazdilo, sú spoľahlivé, aj keď majú vyše tridsať rokov.”
V súčasnosti sa v hlavnej dielni pracuje asi na piatich autách. Nejde vždy len o kompletnú renováciu, ale aj o bežný servis pre klientov, ktorí zverujú svoje poklady Vehicle Experts pravidelne. Florian sa zdraví s každým jedným zamestnancom a osobne mu podáva ruku.
Je vidieť, že každý zo zamestnancov zdieľa s majiteľom vášeň pre to, čo robí a žije mantrou o dokonalom výrobku bez kompromisov.
„Nájsť skúsených ľudí nebolo sprvu témou dňa. Na začiatku bolo jasné, že kohokoľvek v Maďarsku nájdem, nebude to profesionál v práci s vozidlami Porsche, konkrétne s klasickými Porsche. Z historického kontextu sa to nedalo očakávať, keďže tu takéto autá neboli. Preto som vedel, že budem musieť investovať peniaze a čas do vzdelávania ľudí, aby získali potrebné zručnosti. A nie je to len o tvrdých zručnostiach, ale aj o vštepení filozofie, že nič iné ako dokonalosť nie je akceptovateľné. Každý náš zamestnanec touto filozofiou musí žiť.”
Karosáreň – srdce dielne
Naša ďalšia zástavka pokračuje smerom do karosárne. Porsche, ktoré vo Vehicle Experts prechádza renováciou, je komplet zbavené všetkých komponentov až na „kosť”, teda až kým z neho neostane holá karoséria. Tá si za tie roky toho často vytrpela veľa, preto je následne z nej odstránený kompletne celý lak, aby sa mohlo začať s únavnou prácou trvajúcou dlhé týždne.
„Chlapíkom v karosárni patrí skutočne ten najväčší obdiv. Prinesiete im do dielne niečo, čo sa často na auto ani len nepodobá. Oni potom trávia nekonečné hodiny bojom s hrdzou a ručným vyklepávaním nedokonalostí. A keď je auto konečne krásne a vynovené, tak im ho vezmete a posuniete im opäť ďalší vrak. Je to akoby práca v začarovanom kruhu.”
Keď je karoséria hotová, auto putuje do lakovne, ktorá je známa svojou kvalitou široko-ďaleko.
Napokon, vysoký štandard lakovacej práce bol prvým krokom na ceste k úspechu.
„Spočiatku sme sa nešpecializovali len na automobily Porsche, robili sme lakovacie práce mnohých modelov, napríklad Mustangov, Kadettov… Keď sme však videli, že zákazníci majú záujem aj o hĺbkové opravy a reštaurátorské práce, biznis sme rozšírili. Zriadili sme motoráreň či dielňu na čalúnenie interiéru, aby sme vedeli vrátiť starému unavenému autu svoju pôvodnú krásu.”
Vzadu pri lakovni stoja dva modely 911 S po kompletnej renovácii, ktoré sú výkladnou skriňou spoločnosti. Je nezvyčajné vidieť pred sebou auto takmer päťdesiat rokov staré, ktoré vyzerá, ako keby práve vyšlo z výrobnej linky.
Všetky detaily sú vypracované v najvyšších štandardoch, presne tak, ako majú byť.
Pri nich sa dostávame k téme, prečo Vehicle Experts renovuje výlučne už len Porsche.
„Celkom skoro nám bolo jasné, že kľúčom k úspechu sú detaily. Vypracovanie každej lišty, skrutky. Kamkoľvek sa pozriete, musí byť vidieť najlepšia možná práca. Čo nie je dokonalé, nie je pre nás dostatočne dobré. Práve preto sme sa rozhodli špecializovať na špecifické automobily. A keďže moje srdce patrilo vždy Porsche, stalo sa ním práve ono. Dnes sú našou doménou všetky vzduchom chladené modely 911, teda roky 1963 až 1998, a historický predchodca 911-tky model 356.”
Zážitok dokonalého splynutia vodiča a stroja
A práve potom nasleduje najväčšie prekvapenie zo všetkých, Florian pripravil biely 356 Speedster, aby sme sa mohli previezť a zažiť na vlastnej koži to, čo sme doteraz len videli. Príležitosť sadnúť si do Speedsteru, ktorý prešiel pod taktovkou Vehicle Experts kompletnou renováciou, neprichádza každý deň. A zážitok to bol teda poriadny! Pocit, aký vám dá toto auto, v dnešnom modernom aute už nezažijete.
Ako vraví Florian: „V nových autách ste len pasažier, robia všetko za vás. Staré Porsche nemá ABS, kontrolu trakcie, posilňovač riadenia. S autom musíte komunikovať, dávať mu povely. Všetko je len na šoférovi.”
Práve emócia z jazdy je to, čo vás presvedčí, že staré Porsche je voľbou skutočných vodičov.
Moderné autá sú síce neporovnateľne rýchlejšie, pohodlnejšie a, samozrejme, aj bezpečnejšie. Dvadsiate prvé digitálne storočie vám však už nevie ponúknuť ten analógový zážitok, ktorý nie je možné kvantifikovať číslami výkonu či zrýchlenia. Zážitok dokonalého splynutia vodiča a stroja.
Preto musíme zložiť klobúk pred ľuďmi ako Florian Scheuer a jeho tímom vo Vehicle Experts. Vďaka nim skutočný zážitok z jazdy ostáva stále hmatateľný a nezapadá do zahmlených spomienok minulej generácie. Vďaka nim ostávajú autá v kráse a vo forme, v akej ich sama rodina Porsche stvorila.
My po dvoch hodinách strávených vo Vehicle Experts odchádzame s jedinou myšlienkou v hlave… Musíme začať šetriť do prasiatka, aby sme sa jeden deň do Mosonmagyaróváru vrátili a mohli niektoré z Florianových diel zaparkovať v garáži.
Vehicle Experts, ďakujeme za krásny zážitok!