Street food, alebo po slovensky pouličné občerstvenie, ktoré sa tvorí priamo na mieste, sa v posledné roky stáva čoraz obľúbenejšou formou stravovania. Od fast foodu (rýchleho občerstvenia) sa líši použitím kvalitných surovín, zdravšou prípravou a nápaditým a inšpiratívnym spracovaním. Často môže byť doslova gastronomickým zážitkom. Fenomén street foodu v Bratislave odštartoval Street Food Park na námestí pred Starou Tržnicou, ktorý sa koná už od roku 2015 a za ten čas sa stal obľúbeným podujatím s neopakovateľnou atmosférou.
S nápadom zorganizovať Street Food Park prišiel tím Starej Tržnice. Cieľom tohto podujatia bolo oživiť priestor pred Tržnicou a priniesť niečo nové pre obyvateľov a návštevníkov Bratislavy. „Koncept sme plánovali a dolaďovali niekoľko mesiacov, vymýšľali sme, ako by to mohlo vyzerať. V zahraničí už niečo takéto fungovalo, na Slovensku ešte nie. Najväčšou výzvou však pred prvým Street Food Parkom bolo zohnať predajcov, ktorí by zodpovedali formám street foodu,“ hovorí Jana Vašáková, koordinátorka Street Food Parku (SFP), ktorá je v tíme organizátorov od začiatku.
Prvý SFP sa konal v septembri 2015, osem predajcov zabralo vtedy asi polovicu plochy námestia pred Starou Tržnicou. Na porovnanie, na zatiaľ poslednom SFP (v poradí už 39.) v júni 2020 bolo 18 predajcov, čo je maximálna kapacita námestia, a organizátori museli vyberať zo 60 – 70 záujemcov.
„Začiatky neboli ľahké, museli sme sa ľuďom dostať do povedomia, naučiť ich jesť na ulici, vymýšľali sme rôzne témy a sprievodný program. Napríklad prvý novembrový SFP mal tému barbecue a opekačka. Mali sme tu na námestí v takých kýbľoch fínsku sviecu, nie je to otvorený oheň, ľudia si mohli požičať palice na opekanie a opiecť si to, na čo mali chuť. Každý predajca vtedy ponúkal niečo, čo sa dalo opekať. Nakoniec sme si tu ale večer opekali my, organizátori, s pár turistami,“ spomína Jana Vašáková.
Pouličnému jedeniu však veľmi rýchlo prišlo na chuť veľa ľudí a dnes sa už SFP koná pravidelne, prvú dlhšiu pauzu mal kvôli koronavírusu. „Na začiatku sme mávali SFP v silných mesiacoch pre predajcov – september, október, november, potom sme pokračovali marec, apríl, máj, jún. V lete sme mali voľno, lebo veľa predajcov chodilo po festivaloch a mali sme pocit, že ľudia sú na dovolenke a návštevnosť by nebola veľká. Pred viac ako dvoma rokmi sme sa ale rozhodli SFP robiť celoročne – raz mesačne, okrem januára, kedy si všetci chceme trošku oddýchnuť. V decembri a vo februári je SFP vnútri Tržnice, je tam o niečo menej predajcov, robíme tam aj hudobný program a má trošku inú atmosféru.“
Každý si nájde to svoje
Pri výbere predajcov organizačný tím dbá na pestrosť zloženia ponúkaných jedál. Tak, aby si vybral človek, ktorý má rád mäso, vegetarián, vegán, a aj ľudia s rôznymi intoleranciami. „Snažíme sa to vyskladať tak, aby boli aj väčšie aj menšie porcie, aj sladké aj slané… Aj niečo na pitie, aj káva, aj dobré víno, cider… Pivo máme priamo v Starej Tržnici – vo Výčape u Ernőho. Snažíme sa tu mať slovenskú aj svetovú kuchyňu. Nebránime sa ani predaju langošov, ale musí to mať šmrnc, nejaký charakter. Nechceme tu mať predajcov, ktorí bežne chodia na jarmoky alebo vianočné trhy,“ vysvetľuje Jana Vašáková. Po rokoch majú organizátori vybudované s predajcami krásne priateľské vzťahy a vďaka bezproblémovej spolupráci sú z niektorých stálice každého SFP. „K predajcom, ktorí sú s nami od začiatku patrí Poľná kuchyňa a pojazdná kaviareň Folcík. Takisto tu bol tím Le Bief, ktorí sa neskôr premenoval na Lokál u nás a teraz sa volá U nás bistro – robia veľmi obľúbené hamburgery. Na prvom SFP predával aj Foodstock, ale vtedy ešte nemali v ponuke gyozu, ale falafel.“
Každý SFP je iný, nikdy nie je rovnaký, a preto je zaujímavý. Ponuka jedál u predajcov sa tiež každým mesiacom trochu mení. „Vždy sa pripravia stálice, ktoré sú obľúbené a ľudia na ne doslova čakajú, ale predajcovia pripravujú aj nejaké novinky, limitky, gurmánske špeciality, nejaké nové príchute a pod. Ak máme nejakú tému, tak jej svoju ponuku prispôsobia.”
Street Food Park je zero waste
SFP je rovnako ako iné podujatia podobného typu dobre zabezpečený. Na Bezpečnosť dohliada SBS služba, zdravotníci, hasiči aj technička, ktorá ešte pred otvorením dáva predajcom školenia o tom, ako používať a skladovať plynové bomby. Rovnako veľkú pozornosť organizátori venujú životnému prostrediu. „Pred tromi rokmi, keď už bola slovenská street food scéna naozaj kvalitná, sme sa rozhodli napredovať cestou zero waste. Triedime svoj odpad a všetci predajcovia majú len kompostovateľný riad. Zbierame teda všetok kompostovateľný odpad a bio odpad a spracúvame ho na kompost. Samozrejme, triedime plasty, papier, sklo… V priestoroch SFP nie sú okrem našich triediacich staníc žiadne smetné koše, návštevníci sú teda „donútení” prísť k nášmu vyškolenému personálu, ktorý ich usmerní, čo kam patrí. Upratujeme nielen priestory pred Tržnicou, ale aj okolie námestia, lebo za to cítime zodpovednosť,” vysvetľuje koordinátorka SFP a dodáva: „Chceme sa aj ako Tržnica v tomto zlepšovať a robiť úplne všetky podujatia u nás zero waste. Plánom je mať aj vlastný kompostér. K recyklácii a kompostovaniu vedieme aj našich predajcov.”
Náročné štyri dni
Pre každého predajcu SFP sú štyri dni, počas ktorých sa koná, naozaj náročné. Predajné stánky či foodtrucky otvárajú o 12.00 h a predajcovia sa takmer nezastavia do neskorých nočných hodín. Po zatvorení, uprataní a pobalení ich často totiž čaká ešte nočná príprava na ďalší deň. Mnohí z nich navyše nemajú svoje prípravovne v Bratislave, a tak cestujú. A o deviatej ráno sa už pripravujú pred Tržnicou. „Je to náročné, všetci predajcovia poriadne makajú, ale myslím, že sa zhodneme aj s nimi, že je to vždy perfektná akcia,” hovorí Jana Vašáková.
Street Food Park má nezameniteľnú atmosféru. Ľudia sa naň nechodia len najesť či vypiť si, ale aj stretnúť priateľov, známych, porozprávať sa a nasať čaro tohto miesta. Ak bude situácia s koronavírusom naďalej priaznivá, na ďalší Street Food Park sa môžeme všetci tešiť od 22. – 25. júla a potom každý ďalší mesiac.