Technika

S novým Touaregom po nórskych fjordoch

Na stránkach nášho Žurnálu sa vraciame k auto-moto témam. Prostredníctvom slov redaktora motoristického magazínu Autožurnál Michala Karpata sa v tejto prvej časti presunieme na severozápadné pobrežie Nórska. Zoznámime sa s jedným z najlepších cestovateľských áut, novým Volkswagenom Touareg, ktorý sa takisto ako oblečenie našej značky vyrába u nás na Slovensku.

Nórske fjordy, právom nazývané umelecké diela prírody prilákajú ročne na severozápadné pobrežie Nórska tisíce turistov. V Nórsku ich nájdete viac ako tisíc. Ja som ale svoju tour začal na známej Atlantic Ocean Road, kde sa nakrúcala aj časť poslednej epizódy Jamesa Bonda „Nie je čas zomrieť“. Cesta dlhá 8,2 km prepájajúca niekoľko ostrovčekov s pevninou patrí medzi najúchvatnejšie miesta na starom kontinente, kde sa dá slobodne previesť autom, a dokonca bez poplatku. Pokiaľ budete mať šťastie na dobré počasie, čo sa nakoniec podarilo aj nám s kameramanom, vychutnáte si úžasné scenérie. V zlom počasí vás môže sfúknuť silný nárazový vietor, alebo prejazd vám môžu skomplikovať vysoké vlny oceánu dopadajúce na cestu.

Najznámejším úsekom tejto cesty je tzv. Opitý most, ktorý ste mohli vidieť aj vo filme s Jamesom Bondom. Pri pohľade z jednej strany pôsobí akoby prudko stúpal do oblakov s ostrou hranou na horizonte a z iného zase akoby klesal hlboko do vody.

Našou základňou počas troch dní strávených v Nórsku bolo bývalé farmárske mestečko Molde, ktoré nikdy nebolo rybárskym prístavom, no dnes z neho vyrážajú počas sezóny na oceán veľké zaoceánske lode. Z Molde sme sa druhý deň vybrali od oceánu viac na juhovýchod do hôr, aby sme fjordy zažili aj z iného pohľadu, viac z výšky.

Autami sme vystúpili až do nadmorskej výšky 947 m a potom hodinu a pol putovali po hrebeňovke fjordu a kochali sa ďalšími fascinujúcimi výhľadmi. Na mnohých miestach vidieť dlhé vodopády stekajúce z ľadovcov na ich vrcholkoch. Kamkoľvek sa v Nórsku pohnete, máte čo obdivovať. Miestna príroda je jednoducho nádherná. Veľmi odporúčam navštíviť Nórsko, minimálne na týždeň, ešte lepšie na dva a najlepšie s karavanom. Čarovných malých kempov v dedinkách, údoliach, pri vode aj v lese nájdete v Nórsku veľa.

Do Nórska som ale neprišiel len obdivovať fjordy a Atlantic Ocean Road, ale hlavne sa zoznámiť s modernizovaným Volkswagenom Touareg, ktorý od prvej generácie vzniká vo fabrike Volkswagen v Bratislave. Zmeny v rámci faceliftu sú minimálne, vyslovene kozmetické. Nazval by som ich doladením alebo vychytaním detailov. Dôležitou správou je, že Touareg stále poháňajú na našom trhu výhradne šesťvalcové motory, benzínové aj naftové. Najžiadanejší je aj naďalej naftový 3-liter dodávaný v dvoch výkonových verziách 170 kW/231 k a 210 kW/286 k. Benzín zastupuje rovnako 3-liter s výkonom 250 kW/340 k, ktorý je zároveň základným stavebným kameňom dvoch plug-in hybridných verzií. Štandardnej eHybrid so systémovým výkonom 280 kW/381 k a potom vrcholnej verzie R (340 kW/462 k), ktorá je najvýkonnejšou a súčasne najrýchlejšou motorizáciou v novom Touaregu.

Všetky motory sú dodávané s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom 4×4. Fajnšmekri si môžu podvozok ešte viac vyšperkovať pneumatickým pružením s natáčaním zadných kolies pre lepšiu obratnosť pri parkovaní v meste a súčasne lepšiu ovládateľnosť, agilitu na okresných cestách. Úplne najnáročnejší motoristi určite siahnu aj po aktívnych stabilizátoroch, ktoré potláčajú náklony karosérie v zákrutách a zvyšujú stabilitu veľkého SUV pri vysokej rýchlosti na diaľnici.

Paradoxom však je, že príplatkovou technikou si môžete „naložiť“ len podvozok klasických spaľovacích verzií. Najvýkonnejší a najrýchlejší Touareg R nemôže byť žiaľ kvôli plug-in hybridnému pohonu a zástavbe podlahy v súvislosti s hybridnými komponentami vybavený ani natáčaním zadných ani aktívnymi stabilizátormi. Z SUV modelov koncernu VW s rovnakým technickým základom to vie len Porsche Cayenne, ktoré má kompletne prekopanú platformu aj usporiadanie komponentov hybridného pohonu.

V porovnaní s Touaregom má Cayenne aj dvojnásobne väčšiu kapacitu trakčnej batérie plug-in hybridného pohonu, vďaka ktorej prejde na jedno nabitie v elektrickom režime až do 90 km, zatiaľ čo Touareg len nejakých 40 až 50 km. Porsche si to môže dovoliť, pretože jeho zákazníci  úpravu platformy na vlastnú päsť zaplatia, zatiaľ čo Touareg by takáto úprava citeľne predražila.

Vráťme sa ale späť k Volkswagenu. Technici v rámci modernizácie prekalibrovali vzduchové pruženie v snahe dosiahnuť väčšie rozdiely medzi komfortom a športom. Aby bol Touareg v komfortnom režime ešte o niečo poddajnejší, lahodnejšie hltal nerovnosti a súčasne v športovom režime precíznejšie kontroloval pohyby karosérie. Zároveň riadiacu elektroniku podvozka technici prepojili s novými senzormi zaťaženia strechy v strešných lyžinách, ktoré vedia rozoznať, či na streche máte ukotvený strešný box alebo inú záťaž. So zaťaženou strechou elektronika zasahuje skôr v krízových situáciách, viac bdie nad stabilitou auta a bez zaťaženia je naopak benevolentnejšia k dynamickej až športovej jazde. Nechá vám viac voľnosti.

Najväčšia technologická zmena v rámci faceliftu prichádza s novými HD LED matrixovými svetlami, ktoré posúvajú kvalitu a precíznosť nasvietenia priestoru pred autom na úplne novú úroveň. Odľahčene by sa dalo povedať, že po ich rozsvietení nastane pred autom deň. Zatiaľ čo pred faceliftom mal Touareg len 24 samostatne elektronicky riadených LED segmentov, po facelifte len stredný kužeľ obsahuje až 19 200 mikro LED-iek (obe svetlá spolu potom 38 400), vďaka ktorým vie do najmenších detailov vysvietiť priestor pred autom a súčasne veľmi presne vyrezávať autá a objekty v protismere. Vonkajší modul má potom ďalších prídavných 16 LED segmentov pre osvetlenie priestoru priamo pred autom a doplnkové diaľkové svetlá. Vnútorné segmenty obsahujú svetlá pre statické a dynamické prisvecovanie do zákrut. V súvislosti s novou svetelnou technikou došlo tiež k prepojeniu svetlometov s logom v maske plynulou tenkou LED linkou, po vzore iných modelov VW. Prepojenie loga so svetlami využili dizajnéri aj vzadu, vrátane podsvietenia zadného loga, ale na červeno.

V interiér nastali dve dôležité zmeny. Digitálny kokpit, tzv. innovision kokpit je teraz súčasťou štandardnej výbavy. Multimediálny systém MIB3 prešiel grafickými a ergonomickými úpravami a konečne aj v Touaregu si viete jabĺčkové telefóny prepojiť s autom bezdrôtovo a AppleCar Play sa vám teraz zobrazuje na celú šírku obrazovky a nielen na jej časť ako tomu bolo doposiaľ. Viac pohodlia na dlhých cestách pre vodičovu pravú nohu prináša mäkšie čalúnenie stredovej konzoly a USB C nabíjacie porty prešli z 15 W na 45 W ako to majú všetky nové modely VW.

Nový VW Touareg je už v predaji, prvé kusy postupne smerujú k zákazníkom a ja sa čoskoro teším na domáci test.

Autor článku: Michal Karpat

Michal Karpat

Vzťah k autám získal od otca, zakladateľa a dlhoročného šéfredaktora motoristického mesačníka Autožurnál. Hoci počas študentských čias Michal na chvíľu odbočil k hudbe, na bratislavskom konzervatóriu vyštudoval hru na viole, láska k autám zvíťazila a po škole sa plne začal venovať rodinnej firme, kde pôsobí dodnes. Popri písaní článkov pre printový magazín Autožurnál, webový portál autozurnal.com sa venuje hlavne tvorbe video recenzií pre YouTube kanál Autožurnál TV.

Páčil sa Vám článok?
Zdieľajte ho so svojimi známymi:
Email this to someoneShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on Pinterest