YouTube je super, ale jeho názov sa v tomto rozhovore vyskytne len raz. Práve ste si ho prečítali. Pozrieť si Peťa Altofa alebo odoberať ho ako „Expl0iteda“ alebo skrátene „Expla“ viete kedykoľvek aj sami. My sme sa však chceli pozrieť do sveta jeho nápadov, podnikateľských projektov a zrelého uvažovania dnes už oveľa viac muža ako chalana, ktorý sa napriek mladej sláve zachoval pevnú pôdu pod nohami, nadhľad nad sebou a pokoru pred digitálnym aj tým fyzickým svetom.
Odkiaľ si známy všetci dobre vedia, ale máš aj iné projekty vo fyzickom svete?
Áno. Vydal som zbierku básní, potom som mal značku oblečenia a jednu značku oblečenia ešte mám, a teraz som otvoril predajňu s vafľami Wafland v Auparku. Momentálne ju pripravujem na franchising.
Ako si sa vôbec dostal k podnikaniu v gastrosektore? Bola to zhoda náhod alebo si to v hlave nosil už dlhšie?
V mojom prípade je to asi kombinácia oboch. Na jednej strane som mal niekoľko veľmi úspešných spoluprác v podobnom segmente, napríklad s Bubbleology, všetky spolupráce však, žiaľ, skončili. Tak som si povedal, že chcem niečo vlastné. Chcel som, aby to bolo hravé, farebné, crazy. A do toho prišiel kamarát, že chce robiť vafle. Tak sme tento nápad rozvinuli a vymysleli sme spolu celý koncept. Spoločne sme hľadali, ako to spraviť čo najkreatívnejšie.
Nikto z rodiny nemal skúsenosť s podnikaním v gastronómii?
Nemal. Trochu naivne som si myslel, že to bude jednoduché. A zistil som, že je to oveľa ťažšie, ako som si vôbec dokázal predstaviť. Napríklad na začiatku sme kvôli našim chybám minuli zbytočne veľa peňazí. Z veľa vecí sme sa museli poučiť a robiť ich inak. Pôvodne sme si ich totiž predstavovali príliš jednoducho. Veci sme však vždy vylepšili a stále fungujeme. A je to úplne iný Wafland ako bol pred 4 mesiacmi, keď sme otvorili. Je oveľa lepší a profesionálnejší a nemusím sa hanbiť tam nikoho zobrať. Z čoho sa veľmi teším. A ľudom vafle chutia, čo je super! Vo Waflande vymýšľam akcie, tvorím špeciálne vafle, starám sa o zamestnancov.
Baví ma robiť niečo úplne iné, ale stále kreatívne.
Človek nevyhnutne narazí pri podnikaní na byrokraciu. Zrejme sa to stalo aj tebe?
Ja byrokraciu úplne neznášam. Napriek tomu, že sa snažím mať vo faktúrach a iných dokumentoch poriadok a tiež mám dobrú účtovníčku, je to pre mňa strašne stresujúce. Všetko riešiť s ďalším človekom, vybavovať, obehať daňové úrady, daňové priznania, DPH-čky. Je to asi už moc dospelácke na mňa (smiech). Našťastie, mám okolo seba šikovných ľudí, ktorým môžem kedykoľvek zavolať a poradiť sa s nimi.
Teraz je tesne po komunálnych voľbách a do viacerých verejných funkcií sa dostala nová krv. Začínaš premýšľať o tom, či by tieto veci nemohli byť spravované lepšie?
Určite o tom premýšľam. Slovensko je v mnohých veciach pozadu, vidím to najmä pri cestovaní. Čo sa týka politiky, som trochu sklamaný z ľudí, ktorí majú moc. Zle ju využívajú. Ak majú možnosť niečo zmeniť, snažia sa to zmeniť len pre seba. V tomto som bol párkrát veľmi naivný, preto som teraz voči ľuďom, ktorí sa snažia hrabať hlavne pre seba, tak skeptický. Ťažko si taký človek získa moju dôveru. Takže sa teším, že sa trochu búra to myslenie staršej generácie a do popredia sa dostávajú mladší ľudia. Dúfam, že to bude dobré a že aj v skutočnosti majú také čisté úmysly, ako prezentujú.
V rámci mediálneho sveta si ľudia začínajú obsah viac selektovať a vyberať si, čo budú pozerať. Ako to vníma tvoja generácia? Pozeráš vôbec televíziu?
TV ani nemám. Moji rovesníci a mladší, teda tí, ktoré majú okolo 15 rokov, žijú len internetom. A aj pre mňa je to prvá voľba. Je to slobodné médium. Áno, je tam aj veľa blbostí, ale aj veľa užitočných a hodnotných vecí. Človek, ktorý má záujem, si tam môže navoliť, čo chce.
Všetky dôležité informácie si vždy snažím overiť z viacerých zdrojov.
Keďže existuje obrovské množstvo informácií, musíme robiť selekciu, aby sme sa vyhli napríklad rôznym hoaxom alebo nepravdám. Ako robíš selekciu ty?
Na internete sa veľmi ľahko šíria klamlivé informácie. Treba si preto všímať relevantné zdroje a informácie čerpať odtiaľ. Častokrát si stačí skontrolovať autora a pre koho píše, prípadne, či to nie je anonymný článok. Dá sa to relatívne jednoducho dohľadať. S jedným kolegom sme spravili dokonca kampaň, ktorá sa týkala fake news.
Vo video contente nastal obrovský kvalitatívny posun. Už to nie je o natáčaní samého seba pri nejakej činnosti. Konzumenti chcú, aby to malo aj nejaký koncept a aby to bolo profesionálnejšie?
Nemyslím si, že je to postavené výhradne na tom. Kvalitatívne sa to síce posúva, ale osobnosť človeka je stále najdôležitejšia. Video nemusí byť špeciálne alebo profesionálne. Často ide iba o to, že má daný človek sympatie ľudí a potom nech natočí takmer čokoľvek, pokojne aj svoje raňajky, ľudia si to pozrú práve kvôli nemu. Druhá vec je, že momentálne je internet strašne zahltený obsahom, stále viac ľudí tvorí a pridáva videá. Konzument si potom musí sám vyberať, koho sledovať, pretože má len obmedzený čas.
Ty teraz tiež robíš kvalitnejšie veci alebo sa venuješ špecifických témam, ktorým si sa predtým nevenoval. Príde to s vekom?
Bodaj by. Veľa ľudom to totiž stále neprišlo (smiech). Pre mňa je to veľká zodpovednosť, keďže ma sleduje veľa ľudí a viem, že ich svojimi názormi dokážem ovplyvniť. Snažím sa tak dávať von len tie veci, s ktorými som naozaj spokojný. Aby to bolo kvalitné, zaujímavé a aby tam boli relevantné informácie. Mal by som problém pozrieť sa ráno do zrkadla, ak by som robil veci s úmyslom zavďačiť sa divákovi, a nie sebe. Veľa ľudí to však stále takto nerobí, uvidíme, ako dlho im to vydrží. Ja osobne nie som úplne spokojný s tým, čo sa tu tvorí. Je tu pár ľudí, ktorí to berú zodpovedne. Veľká väčšina to však stále berie ako spôsob, ako ľahko prísť k peniazom.
Peniaze sú asi viazané na komerčné spolupráce.
Áno, veľa kolegýň či kolegov zoberie spoluprácu, ktorá nie je dobrá, len kvôli peniazom. Bolo by lepšie zachovať si svoju tvár a povedať si, dobre, budem tvoriť takýto obsah a takéto veci nebudem propagovať. Ale veľa ľudí to stále nechápe alebo nechce chápať. Ja osobne som z toho smutný, že niektorí influenceri, a nemyslím teraz len ľudí zo sveta sociálnych médií, ale aj spevákov, hercov či iné celebrity, si často neuvedomujú, že reálne ovplyvňujú ľudí, ako už samotný význam slova napovedá. Nie je dobré, keď influencer ovplyvňuje ľudí len v tom, aby si kúpili nejakú značku.
Podľa mňa je povinnosťou influencerov odovzdávať hodnoty či poukazovať na rôzne dôležité témy, spoločenské alebo politické. Nie je to len zábava a sranda.
Aký typ obsahu pozerávaš ty?
Tým, že videá robím, vo voľnom čase sa mi ten istý kanál už veľmi zapnúť nechce. A telku ani nemám, čo som už spomínal. Celkovo trávim na počítači a mobile toľko času, že už toho mám vyslovene plné zuby a radšej si prečítam knižku či si zašportujem. Nejakých ľudí sledujem na sociálnych sieťach, ale video obsah už ani veľmi nestíham. Keď tak si pozriem zahraničnú tvorbu PewDiePie-a? alebo iných, ktorí sú osvedčení a mám ich rád aj ako osobnosti.
Robíš nejaký konkrétny šport?
S trénerom trénujem 5x do týždňa a 1 – 2-krát týždenne si zahrám futbal. A večer sa snažím si aspoň hodinu čítať niečo, čo ma zaujíma, vypnúť od telefónu, do ktorého pozerám celý deň, a pripraviť sa trochu na spánok.
Čítaš aj nejaké odborné či motivačné knihy?
Motivačnú literatúru neznášam. Som úplne proti tomu. Pre mňa sú to jednoduché a jasné veci, ktoré by sú súčasťou zdravého sedliackeho rozumu.
Čo teda čítaš? Čítaš napríklad poéziu, keďže si ju aj písal?
Poéziu som čítal hlavne v dobe, keď som sa jej venoval. Občas sa k tomu však dostanem aj teraz. Momentálne čítam najmä psychologickú literatúru, zaujíma ma napríklad, ako fungujú medziľudské vzťahy. Snažím sa zlepšiť v práci s ľuďmi, pretože sa mi veľmi ťažko manažovalo zamestnancov, keď som o tom nemal žiadne vedomosti. Čo sa týka beletrie, tú čítavam občas. Bavia ma autori ako Baudelaire a Bukowski, takí trochu pesimistickí.
Je ešte niečo, čo rád robíš vo voľnom čase?
Teraz fičím na Dungeons & Dragons. Pred nedávnom sme mali druhú session, 2-krát po 10 hodín, a neviem sa dočkať ďalšej. Najviac ma na tom baví to, že to nie je online hra, ale sa stretneme s partiou kamošov pri pive a tiež, že je založená na fantázii.
Vráťme sa ešte k spoluprácam. Ty každú takúto ponuku zvažuješ. Veľa influencerov si však neuvedomuje, že ak zoberú každú spoluprácu, sami si škodia.
To je pravda. Aj keď, povedzme si úprimne, na internete sa väčšina týchto vecí zabudne do dvoch týždňov. Vidím to sám na ľuďoch, ktorí to robia. A aj keď je to čistý fail, dva týždne sa na tom ľudia smejú a potom si už nikto ani nespomenie, že niekto niečo také spravil. Na druhú stranu, ja sám by som vedel, že som niečo také robil. Môže ísť o zaujímavú cenovú ponuku, ale pokiaľ sa nestotožňujem so samotným produktom alebo kampaňou, tak do toho nepôjdem.
Mne celkom záleží na tom, ako vyzerám v očiach druhých ľudí a hlavne vo svojich.
Rozmýšľaš nad tým, aké posolstvá dávaš von. Momentálne sa začína čoraz viac hovoriť o životnom prostredí, ekológii, udržateľnosti. Aký k tomu máš vzťah ty a ako sa na to pozerajú ľudia z tvojej generácie?
Ťažko povedať, je to individuálne. Mám veľa kamarátov v mojom veku, ktorí to neriešia. Ja sa nad tým však zamýšľam dosť a snažím sa správať ekologicky. Triedim odpad a snažím sa brať si ruksak namiesto kupovania igelitovej tašky v obchode. Sú to síce drobnosti, ale ak to budú robiť mnohí z nás, možno sa to radikálne nezmení, ale môže sa to zlepšiť.
Praktizuješ teda uvedomelé spotrebiteľské a občianske správanie?
Keď prídeš do obchodu s vlastnou taškou, si zrazu frajer. A to je podľa mňa super a malo by to byť považované za cool, pretože to pomáha. Ale riešim aj iné veci. Napríklad naozaj nemám rád cirkusy, takže aj do tohto som sa dosť zapájal. Považujem sa za dosť otvoreného človeka, nemám rád ani extrémistické názory vo vláde, podporujem pochody LGBTI komunity. Vyjadrujem sa k tomu a snažím sa do toho zapájať. A, áno, chodím aj voliť.
Páči sa mi, že teraz je cool byť ekologický.
Aké máš plány do budúcna?
Budúci rok by sme chceli otvoriť nové prevádzky Waflandu na Slovensku aj v Česku. Okrem toho by som bol rád, keby ma ľudia brali ako človeka, ktorý pôsobí na viacerých platformách, nielen na jednej.
Tak ťa však už podľa mňa berú.
Ľudia to tak vnímajú, ale bol by som rád, aby ma tak vnímali viac (smiech). Rád by som sa vypracoval z niečoho rýchlo pominuteľného, čo práca na internete je, na človeka, ktorý sa viac angažuje aj v iných smeroch.
Keď cestuješ, kam a prečo?
Najviac ma baví príroda. Je mi v podstate aj jedno, kde to je. Ale veľkomestá ma veľmi nebavia. Naposledy som bol v Nórsku a bol som úplne uchvátený z toho, ako to tam vyzerá. Predtým som bol zase v Ománe.
Baví ma spoznávať prírodu a krajinu. Vidieť úplne iné ekosystémy, ako máme na Slovensku – moria, pralesy, zátoky a zvieratá, z toho som úplne unesený.
Ja keď som bol pred viac ako 20 rokmi v Nórsku, veľmi ma prekvapilo, že si Nóri vôbec nezamykali domy. Je to tam také ešte aj teraz?
Keď som tam bol ja, našli sme Ferrari ešte aj s kľúčom v zapaľovaní. Mohli ste si teda otvoriť dvere, naštartovať a odísť s ním. Nikoho by to tam však ani nenapadlo a to je na tej krajine úžasné.
Cestuješ radšej na vlastnú päsť či so sprievodcom?
Ako kedy a ako kde. Niektoré miesta je lepšie prejsť so sprievodcom, niektoré miesta je fajn prejsť autom s kamošom. Záleží na tom, kde sme a koľko máme času, čo chceme vidieť a či sa tam dokážeme zorientovať aj sami.
Ako tvoja rodina vníma tvoju kariéru a teraz už aj podnikanie?
Našim to prišlo čudné. Tým, že som z Prievidze, malého mesta, bolo to na začiatku zvláštne. Ale teraz ma rodičia plne podporujú a chápu, čo je super. Nedávno som bol s otcom a keď som mu povedal, aké veci v rámci podnikania riešime, bol prekvapený, aké závažné rozhodnutia to sú. Sestru som do svojho biznisu zapojil tiež. Je šikovná. Vidím, že sa zmenila a inak rozmýšľa. Otvorili sa jej tým úplne iné možnosti ako mala v Prievidzi.
Aký je tvoj vzťah k oblečeniu? Nosíš skôr streetové veci alebo elegantné oblečenie?
Väčšinu času som v teplákoch a streetwearových značkách. Milujem veľké mikiny! O to viac si však cením udalostí, na ktoré sa môžem nahodiť. Je pre mňa hrozne príjemné, keď sa na seba môžem vtedy pozrieť a povedať si, že vyzerám ako muž (smiech). Práve preto som začal spolupracovať s Alain Delon, som veľkým fanúšikom vašich oblekov. A páči sa mi, ako komunikujete na sociálnych sieťach. Bola pre mňa česť fotiť pre vás. A zároveň sa to páčilo aj mojim fanúšikom.
Nakupuješ aj slovenské streetové brandy?
Oblečenie si vždy vyberám podľa toho, či sa mi páči a či ma zaujme. Čiže ak si mi páči viac oblečenie nejakej zahraničnej značky, pokojne si ho kúpim, aj keď tým nepodporím lokálne značky. Ale ak sa mi zapáči nejaký kúsok od slovenskej značky, tiež si ho kúpim.
Nakupuješ radšej v kamenných obchodoch či si skôr na online nakupovanie?
Ja vlastne neznášam ani jedno (smiech). Pri nakupovaní cez internet si hovorím, že toto si nemôžem kúpiť, lebo keď to príde, bude mi to malé alebo, naopak, veľké. A ani sa mi na to nechce čakať, mám rád všetko hneď. No dobre nemusí to byť hneď, aj do dvoch dní stačí (smiech). Ale ak mám na oblečenie čakať 2 týždne, som z toho nervózny. No a nakupovať v kamenných obchodoch? Tam ma zase odrádza to večné prezliekanie a chodenie z obchodu do obchodu. V tomto som komplikovaný.
Nielen ty, ver mi! Vráťme sa však ešte k podnikaniu. Ak by si ešte raz stál pred rozhodnutím, či sa do toho znova pustiť, spravil by si to aj druhýkrát?
Jasné, je to to najlepšie, čo môže byť. Je to, samozrejme, ťažké, človek musí trochu riskovať a obetovať čas, peniaze a nervy, ale keď to potom vyjde, stojí to za to. Na to, aby človek začal podnikať v nejakom odvetví, nepotrebujete špeciálne schopnosti ani informácie.
Na začiatku podnikania človeku stačí vášeň a nadšenie a všetko ostatné sa vie veľmi rýchlo naučiť.
Lebo na internete sa dá nájsť všetko. Len treba mať chuť hľadať informácie. Pokiaľ ho nadšenie neopustí, má veľkú šancu uspieť.
Podľa štatistických údajov OECD dlhodobo klesá ochota mladých ľudí podnikať, pretože biznis málokedy vyjde na prvýkrát.
Nedivím sa im, pretože je to naozaj náročné. Mnohým ľuďom stačí pocit istoty a bezpečia, že síce musia niekam ísť a stráviť tam určitý čas, ale potom majú voľno a dostanú každý mesiac na účet určitú sumu. Čo je taký priemerný život. Ale ak má človek dobrú prácu a popri tom má svoje koníčky, chápem, že sa mu to nechce meniť. Pre mňa to však nie je. Baví ma byť pánom svojho času. A to sa dá práve vďaka podnikaniu.
Organizovať si deň tak, ako chcem, je zároveň tou najväčšou motiváciou pre mladých vymýšľať, kreovať a skúšať podnikať.
Pozn.: Počas asi hodinového rozhovoru sediac v otvorenej kaviarni v lobby nákupného centra prišlo za Peťom množstvo fanúšikov a fanúšičiek s prosbou o selfie. Absolútne nikoho neodmietol a všetky selfie odfotil poctivo sám. Zároveň sa ospravedlňoval, že prerušuje náš rozhovor. Na otázku, či ho to nevyčerpáva povedal, že to robí rád a že je to jeho povinnosť, lebo za to, čo sa mu podarilo vďačí najmä svojim fanúšikom. Presne pre túto pokoru ho majú ľudia radi, vrátane nás. Ďakujeme!