Väčšina z nás má veľmi jasnú predstavu o tom, ako bude tráviť letnú dovolenku. Niekto čoskoro nastúpi do lietadla, aby strávil týždeň relaxom na pláži v Turecku, iný zas plánuje cestu autom do svojho obľúbeného chorvátskeho letoviska.
Čo však, ak by nebola cesta iba prostriedok, ako sa dostať do destinácie, ale destinácia sama?
Skúsili sme, ako chutí dobrodružstvo, ktorého cieľ nie je vopred daný. Páni, vitajte na dovolenke snov každého muža!
Červený gentleman
Je prekvapivo horúce júnove ráno a z okna bytu v širšom bratislavskom centre je vidieť hustú premávku. Ľudia netrpezlivo sedia v autách a tlačia sa na zastávke autobusu. Tradičný obraz, ktorého súčasťou sme obyčajne aj my. Ale nie dnes. Z okna bytu je totiž vidieť aj čosi iné. Sýtočervený Jaguar F-Type Coupe. A na stole v predizbe ležia kľúče.
Plán je počas najbližších piatich dni sedieť v F-type a nevystúpiť až kým nás z neho chirurgicky neodstránia kompetetné osoby. Cieľ cesty? To presne nevieme ani my. Rýchlo nakladáme kufre a pri pomalom posúvaní sa centrom mesta nastavujeme navigáciu na talianske jazerá. Tam môže byť celkom fajn, nie? Míňame Viedeň, potom Graz a 400 kilometrov od štartu pri Klagenfurte stále obdivujeme kabínu tohto nádherného stroja.
Stredový panel orientovaný na vodiča, budíky vsadené hlboko do prístrojovej dosky a úžasná pozícia za volantom. Jaguar to myslí s F typom vážne. Napokon na pleciach nesie dedičstvo slávneho E – Typu, a tak pokiaľ F type bude niečo menej ako výnimočný, skončí v poli porazených.
Rakúska diaľnica však už unudila k smrti nejedného vodiča a výnimkou nie sme ani my. “Zvolili sme dobrú trasu?” začíname si klásť otázku, na ktorú nám ihneď odpovedá talianska hranica. Po prejdení Villachu sa diaľnica v okamihu mení na divokú horskú dráhu plnú zákrut, mostov a najmä nekonečných tunelov. Na rad prichádza concerto grosso v basovom tóne trojlitrového šesťválca.
Nádherný dunivý zvuk, pripomínajúci historický vojnový bombardér odliepa betón zo stien tunelov a necháva náhodných okoloidúcich v údive. Predbiehame Fiat Punto a vidíme palec hore spojený so širokým úsmevom šoféra. Pohľad, ktorý sa nám počas našej cesty naskytne ešte mnohokrát.
Pri príchode k jazeru Garda nás rýchlo prechádza chuť na ničnerobenie na pláži. Máme k dispozícii jedno z najlepších športových áut súčasnosti a popíjanie Aperolu tak zrazu stráca na svojom kúzle. Padá preto rozhodnutie potiahnuť ďalších 300 kilometrov západne na miesto, kde už na druhý deň môžeme Jaguaru skutočne natiahnuť nohy.
Veľmi skoré ráno
Keď na nočnom stolíku svietia kľuče s mačkou na prívesku, neviete veľmi dlho spať. O to viac, ak viete, že vás dnes čakajú dve z piatich najvyšších ciest v Európe. Vyrážame zo Chamonix a naberáme smer Val d’Isére. Slávne lyžiarske stredisko v zime bezpochyby prepchaté turistami je až nepríjemne vymreté. K dokonálemu obrazu mesta duchov chýba už iba stoh slamy preskakujúc cez cestu. Nás tu však zaujíma iba jedna vec, a to orientačná tabuľa ukazujúc smer Col de l’Iséran.
Začíname stúpať do výšky 2770 metrov nad hladinu mora, kde na nás čaká vrchol najvyššieho alpského priesmyku v Európe a Route de Grandes Alpes odhaľuje svoj prvý klenot. Profil cesty vyzerá ako kresba trojročného dieťata v tom najlepšom slova zmysle. Úzke vracáky sú nasledované rýchlymi šikanami a F-Type po prvýkrát na našej ceste ukazuje svoj talent v plnej kráse. Dvojka, trojka, brzda, dvojka… z výfuku stieľajú medziplyny. Pulzuje do vás toľko vnemov, že váš mozog prestáva všetko procesovať. Prenádherná cesta, výnimočné auto a to všetko pod taktovkou neopísateľnej scenérie.
Na vrchole nachádzame zopár bláznov, ktorí nemajú lyžovania dosť ani v lete a využívajú tak jediný celoročne funkčný vlek široko ďaleko. Nemáme príliš veľa času na rozjímanie, lebo na nás dnes čaká ešte jedna epická zastávka.
Na streche sveta
Po rýchlom obede v malom mestečku Briacon nastavujeme navigáciu na smer Barcelonette. Náš cieľ však leží presne v strede. Col de la Bonette je skutočnou strechou planéty. Stúpate hore cestou, ktorou sa architekt akoby snažil skopírovať najslávnejšie zákruty zo svetových pretekárskych okruhov a vidíte, že príroda prestáva existovať. Zelené lúky a lesy sa pomaly, ale isto menia na čierny, nehostinný kameň. Prídete do výšky 2802 metrov nad morom a máte pocit, ako keby ste sa ocitli na mesiaci. Nebyť zopár motorkárov bolo by to až strašidelné.
Stojíme na vrchole tejto cesty nikam (Col de la Bonette je jednoducho veľký kruhový objazd okolo hory) a kladieme si otázku. Je naozaj momentálne na svete miesto, kde by sme boli radšej?
Skôr než si stihneme odpovedať, pálime už plným plynom na juh. V strede nášho, povedzme, rezkého zostupu nám Col de la Bonette odhaľuje svoje ďalšie tajomstvo. Zničené staré vojenské kasárne a pevnosti preslávené počas taliansko-francúzskeho boja o Alpy v Druhej svetovej vojne. Po chrbte nám prebieha mráz, keď zrazu stojíme vo výške viac než 2500 metrov a v ruinách vidíme osudy vtedajších vojakov.
Col De la Bonette je magické miesto a Veľká Alpská cesta je zážitkom, na ktorý sa nezabúda. Čerešničkou na torte je vysnívaná Francúzska riviéra, na ktorú pri troche vytrvalosti narazíte pár hodín po zostupe z majestátnych hôr. Volíme trasu smerom do Monaka cez legendárny Col de Turini, ktorý je spolu s Rally Monte Carlo rovnako dôležitou súčasťou historie motoršportu ako samotná Grand Prix.
A vtedy nám to udrie do hlavy. Jaguar, Francúzske Alpy, Riviéra. Pretočte späť o päťdesiat rokov a máte pred očami Steva McQueena ako v Jaguari E-Type zdoláva nekonečné vlásenky.
Pri príchode na riviéru by ste čakali, že miestni sú na červené a nízke autá zvyknutí. Za naším Jaguárom sa však otáčajú starí páni s manželkami i malé deti s ich mamami. A to hovorí o charaktere Jaguaru veľa. Je neuveriteľne nápadný, nie však vo vulgárnom slova zmysle. Nie je ako Lamborghini alebo Ferrari. Je ako umelecké dielo a jeho prítomnosťou na ulici sprostredkovávate okoloidúcim zážitok. Je ako mladý anglický gentleman, ktorý višiel zo salónu na Saville Row. Ak by mal stelesňovať osobnosť, nebol by to Princ Charles. Bol by Dominic Cumberbatch.
Otázka “Je Jaguar F-Type auto, ktoré by ste mali vlastniť?” je zle položená. Mala by znieť, máte si ho kúpiť v červenej alebo bielej?
Jaguar F-Type Coupe môže byť zapožičaný cez nemeckú pobočku autopožičovne Hetz Prestige.