Alain Delon Žurnál neustále hľadá ľudí, ktorí vynikajú vo svojom odbore. Výnimoční hudobníci, sochári, spisovatelia… Nemôžu byť od seba odlišnejší, a pritom sú si v mnohom podobní. Slováci, ktorí dokázali ohromiť svet svojou prácou. A zatiaľ čo mnohí vidia v úspechu synonymum bohatstva a slávy, tí skutočne talentovaní vedia, že úspech znamená zmeniť svojou prácou svet k lepšiemu. Či už je to umením, športom, alebo podnikaním. Sme hrdí, že sme opäť narazili na ľudí, ktorí sa svojimi inovatívnymi nápadmi nesnažia o nič menšie ako zmeniť spôsob, akým konzumujeme informácie, čítame knihy, počúvame hudbu a sledujeme filmy. Predstavujeme vám DECENT.
„Opýtajte sa ľudí, čo by chceli, aby som vyrobil a odpovedali by, že rýchlejšie kone.” – Henry Ford
Platforma DECENT, ktorej korene môžeme nájsť hlboko zakopané v srdci Slovenska je aj napriek svojmu úžasnému nápadu stále pomerne neznáma mimo odbornej verejnosti. Práve preto nás pár minút pred stretnutím s tímom, ktorý stojí za jeho počiatočným úspechom sprevádzala drobná neistota. Je možné za necelých tridsať minút pochopiť komplexnosť problematiky, ktorej sa venujú? – znela otázka v našich hlavách.
Stačilo však prvých pár okamihov a nám bolo jasné, že sa nielen dostaneme DECENTu pod kožu, ale dokonca sa preň skutočne nadchneme.
„DECENT je platforma, ktorú vytvárame na distribúciu digitálneho obsahu, textu, hudby, videa. Ide o, jednoducho povedané, taký DECENTralizovaný Amazon,” v stručnosti nás uviedol do problematiky spoluzakladateľ DECENTu Matej Michalko. Ten videl už dlhé roky problém so zaužívanou distribúciou obsahu na internete. „Ak chcete dnes písať články, prípadne šíriť iný typ obsahu, musíte ho zverejňovať na renomovaných webových stránkach, alebo predávať cez inú tretiu stranu. Táto tretia strana, ako napríklad Apple iTunes si však za obsah, ktorý cez ňu šírite berie značné provízie. DECENT je tu na to, aby poplatok, za ktorý si chcem kúpiť danú vec išiel celý priamo autorovi,” pokračuje Matej.
Ak si však myslíte, že ide o jednoduchú aplikáciu, prípadne akýsi podivný e-shop s digitálnym obsahom ste na veľkom omyle.
„Ľudia majú dôveru v tretiu stranu. To, že dostanete za svoje peniaze to, čo naozaj chcete, vám garantuje práve inštitúcia, ktorej veríte. Keď nakupujete cez Amazon, máte garanciu v ich solídnosti. DECENT však našiel dokonalú náhradu za akúkoľvek z týchto tretích strán,” pokračuje vo vysvetľovaní hlavný architekt platformy Josef Ševčík.
Medzinárodný tím ľudí so základňami v rôznych kútoch zemegule od Bratislavy až po Šanghaj myslí práve na to, ako priniesť Blockchain do bežného života všade na svete.
„Využívame novú technológiu Blockchain, čo je vlastne databáza uchovávaná na tisícoch počítačov. Kópia tejto databázy je všade v sieti počítačov, čo zaručuje, že sa nedá nikým, ani ničím meniť. Skrátka DECENTralizuje dôveru. Tretia strana sa tak nachádza všade, bez toho, aby to musela byť obrovská korporácia, ktorá si berie značné provízie z každého filmu, knihy či albumu. Systém kontroluje sám seba. Myšlienkou je garantovať funkčnosť systému pri odstránení medzičlánku, ktorý berie autorom peniaze a predražuje obsah,“ dopĺňa Matej Michalko za popíjania svojho zeleného čaju.
Znie to všetko veľmi dobre, vyvstáva však otázka, ako sa bežný človek dostane k takémuto obsahu? Na čo bude podobná technológia bežným ľuďom?
Práve odpoveď na túto otázku robí túto technologickú firmu čiernym koňom najbližších rokov. Medzinárodný tím ľudí so základňami v rôznych kútoch zemegule od Bratislavy až po Šanghaj myslí práve na to, ako priniesť Blockchain do bežného života všade na svete.
„Máme cieľ DECENT integrovať do rôznych zariadení ako napríklad čítačky elektronických kníh či smart TV zariadenia. Chceme spraviť systém pre reálnych ľudí, ktorí ani nebudú vedieť, že veci, ktoré používajú, fungujú na našej platforme. Jediné, čo uvidia je viac obsahu, nakoľko môžu autori vkladať do ekosystému obsah zdarma, zatiaľ čo odstránením tretej strany a ich poplatkov znížime cenu obsahu,” hovorí Matej Michalko. Blockchainové technológie ho sprevádzajú takmer celým jeho profesionálnym životom, počas ktorého hľadá ich využitie v rôznych sférach spoločnosti. Ak však na DECENT platformu môže pridať video či článok ktokoľvek, ako bude čitateľ vedieť, ktorý obsah stojí za vzhliadnutie a ktorý nie?
Vysvetlenie prichádza rýchlosťou svetla od Sandry Wantrubovej, community manažérky DECENTu, ktorej prácou je práve vysvetľovať benefity DECENT platformy ľudom mimo blockchainovej komunity.
„Mnohí prevádzkovatelia súčasných sietí vám odporúčajú obsah, ktorý nemusí byť nevyhnutne dobrý pre užívateľa. Často vám odporúčajú produkty, ktoré majú oni záujem vám odporúčať. Naša platforma toto odbúrava.”
Tí dobrí si na základe hodnotenia môžu budovať svoju reputáciu a stať sa úspešnými len na základe kvality svojej práce a nie niečoho iného.”
„DECENT navyše demokratizuje obsah. Nezáleží na tom, či ste filmár zo Švajčiarska alebo z USA, štartovaciu pozíciu máte obaja rovnakú. Každý autor obsahu na Decent platforme je hodnotený, rovnako ako napríklad hotely na booking.com.
Pre booking.com však nie je výhodné mať pri hoteloch negatívne hodnotenia. Protokol DECENT je napísaný tak, aby bol decentralizovaný a nemenný, a teda nikto nemohol hodnotenia upravovať, ani vymazávať. Toto je zárukou oddelenia kvalitných od nekvalitných tvorcov obsahu. Tí dobrí si na základe hodnotenia môžu budovať svoju reputáciu a stať sa úspešnými len na základe kvality svojej práce a nie niečoho iného.”
Čo vzbudilo pozornosť širšej verejnosti o DECENT projekt je však paradoxne jej vedľajší produkt, mena DCT. Aj tí, čo strávili posledné roky na opustenom ostrove počuli o kryptomenách ako bitcoin. Tie však majú v očiach laickej verejnosti skôr špekulatívny imidž. Kryptomena v platforme DECENT má za úlohu pravý opak.
„Interná mena protokolu DCT je niečo ako bitcoin. Je to palivo pre sieť DECENT. Všetky platby na pozadí budú prebiehať v tejto mene, aj keď užívateľ platí eurami, dolárom alebo jenom. Je to preto, aby boli všetky transakcie transparentné, nemenné a plne auditovateľné. Nikto si nemôže nič pripísať na účet, ukradnúť. Je to matematicky a kryptograficky dokonale zabezpečené,” uisťuje Matej Michalko.
Cieľom je dostať nápad nielen medzi ľudí, ktorí sa pohybujú v blockchainovej komunite, ale najmä medzi širokú verejnosť.
Práve dialóg s bežnou verejnosťou je preto pre DECENT kľúčový, a ako hovorí Sandra, cieľom je dostať nápad nielen medzi ľudí, ktorí sa pohybujú v blockchainovej komunite, ale najmä medzi širokú verejnosť.
Z úspechov DECENTu je skutočne vidieť, že odvádzajú skvelú prácu na všetkých frontoch. V druhom kole financovania boli peniaze na projekt zbierané cez crowdfundingovú kampaň vo forme predpredaja meny DCT, pričom spoločnosť takto získala viac než 3 milióny eur.
Prvý krok vo forme dlhodobého zafinancovania a udržateľnosti vývoja protokolu tak páni a dámy z DECENTu dosiahli. Ten druhý, ako sami hovoria, vytvorenie systému, ktorý bude pokrývať svetové potreby, ich stále ešte len čaká. Nemáme však vôbec pochybnosti, že je to len otázkou času. Keď budete o pár rokov čítať success story s menom DECENT dúfame, že si spomeniete, kde ste sa o nej po prvýkrát dozvedeli. Čítajte Žurnál Alain Delon.
Foto: Pavol Zachar www.zacharphoto.com