Čo môže človek čakať od niečoho, čo sa štyridsať rokov neustále zlepšuje? Ak si dekádu za dekádou sadáte za rysovaciu dosku, aby ste opäť vynašli lepšiu verziu toho istého, dosiahnete dokonalosť, alebo sa zamotáte v spleti vlastnej geniality?
Genialita však zo sebou prináša aj bremeno očakávania. BMW rady 5 predošlých generácií vždy bezpochyby patrili medzi tie absolútne najlepšie možnosti, ako hltať stovky kilometrov. A práve rad 5, ktorý tento rok nahradila jeho nová reinkarnácia, bol považovaný za kráľa, na ktorého si brúsila zuby nejedna konkurencia. Ako sa s tým BMW dokázalo popasovať?
Na to, aby sme zistili, či BMW dokázalo posunúť hranice opäť o niečo ďalej nám naši priatelia z Auto Palace Bratislava ochotne požičali ich najnovší prírastok.
Na prvý pohľad nie je nová päťka až taká odlišná od svojho staršieho predchodcu. Dizajn exteriéru je možné nazvať skôr evolúciou ako revolúciou. A síce sa vraví, že krása je utkvená v oku pozorovateľa, podľa nás sú drobné zmeny presne to, čo BMW radu 5 potrebovalo.
Detaily, ktoré privádzajú limuzínu do roku 2017 sú inšpirované väčšou sedmičkou, avšak bez toho, aby ste jednotlivé modely nevedeli od seba odlíšiť. Päťka stále ostáva päťkou, obe autá od seba rozpoznáte na prvý pohľad, čo je len dobré. Svoj nezameniteľný elegantný tvar si totiž rad 5 zanechal.
Téma exteriéru pokračuje rovnakým príbehom aj v interiéri. Prvé nasadnutie vyvolá v majiteľovi odchádzajúceho modelu pocit pokoja, všetko nájde tam, kde predtým, nečíhajú na neho žiadne drastické zmeny. Napriek tomu však všetko pôsobí tak trochu inak. Sedadlá sú pohodlnejšie, palubná doska je príjemnejšia, tlačidlá sú jemnejšie na dotyk. Všetky tieto drobnosti spôsobujú, že hoci sedíte v rade 5, cítite sa tak trochu akoby ste sa na moment ocitli v rade 7. Obklopuje vás luxus vídaný skôr v superlimuzínach.
Technológia, ktorou nová sedmička pred pár rokmi ohúrila, si míľovými krokmi našla cestu aj sem. Veľký displej z informáciami od výmyslu sveta, pasívna bezpečnosť hraničiaca s autónomnou jazdou či vychytávky ako ovládanie infosystému gestami sú všetky tu, stačí len, aby ste vložili krížik do správneho políčka pri konfigurovaní vozidla.
BMW však nevystrieľalo všetky svoje tromfy na dizajne, pätka nemôže len vyzerať lepšie ako predchodca, musí hlavne podľa etosu BMW jazdiť lepšie ako predchodca. A všetky zmeny prispievajú k tomu, aby ste sa za volantom limuzíny cítili tak komfortne, ako nikdy predtým.
Ak by ste si čo i len na moment pomysleli, že jazdné vlastnosti nového radu 5 môžu byť iné ako excelentné, zabudnite hneď na to. Podvozok je už v základnom odpružení mäkší ako v odchádzajúcej verzii, čo na cestách plných dier ku komfortu len prispieva. Auto však aj napriek svojmu mäkšiemu nastaveniu sedí v zákrutách ako prikované a dodáva vodičovi dostatočnú istotu. Občas možno budete potrebovať skrátiť cestu po kľukatých cestách, nová pätka vás zaručene nesklame.
Charakteru podvozku dokonalo sekunduje motor. Ticho v kabíne je vďaka kultivovanosti agregátu porovnateľné s vozidlami o triedu vyššie, čo len podčiarkuje schopnosť BMW vytvoriť vozidlo, ktoré vysoko prevyšuje svoju kategóriu. Aj napriek na papieri malému objemu, dvojlitrový diesel pôsobí živo. Do svojej destinácie sa tak dostanete rýchlo a oddýchnutý ako nikdy predtým. Samozrejme, ak máte radi nejaké tie kone navyše, od trojlitrového šesťvalca vás určite odrádzať nebudeme.
Nové BMW radu 5 je absolútne, bezpochyby, opäť raz najlepšie auto vo svojej triede, ktoré z ľahkosťou predbehlo svojich konkurentov zo Stuttgartu, Ingolstadu či Coventry. Najväčší kompliment, aký môžeme novému BMW radu 5 zložiť je však fakt, že ho neprestajne porovnávame s jeho väčším bratom, radom 7.
Vyrobiť dnes dobrý stroj totiž dokáže veľa ľudí. Vyrobiť však automobil, ktorý svojím luxusom a zážitkom z jazdy bude boxovať o triedu vyššie, na to už treba um. Bravó, BMW, opäť ste to dokázali.