Umenie módy

Slovenská móda je svetová

Keď sa človek rozhodne podnikať, musí mať obchodného ducha, o tom niet pochýb. Čo ak si však chce na seba zarobiť umelec? Kreatívna duša, ktorá tvorí, zhmotňuje svoje idey a na nejaký biznis plán ani len nepomyslí? Módny priemysel je plný umelcov, z ktorých mnohí majú po škole problém uchytiť sa. Aj preto vznikol Slovak Fashion Council, nezisková organizácia na podporu a rozvoj slovenského módneho ekosystému.

Zakladateľka Slovak Fashion Council (SFC), dizajnérka Dana Kleinert, spomína: „Keď som skončila štúdium na VŠVU, začala som spoznávať, ako módny priemysel naozaj funguje. Nemala som sa na koho obrátiť, ako budovať značku, začala som chápať, že móda nie je len navrhovanie. Ak chcú kreatívni ľudia budovať biznis, potrebujú podporu. V roku 2011 som vyhrala národnú cenu v súťaži Young Creative Enterpreuer a šla nás reprezentovať do Londýna, kde som sa stretla s ostatnými víťazmi národných kôl. No a tam som zistila, že ešte aj Ghana má Fashion Council, tak som si povedala, prečo nie ja a kedy, keď nie teraz. Vrátila som sa a založila Slovak Fashion Council.“

Garantmi SFC boli British Fashion Council a VŠVU, Slovenské centrum dizajnu pomohlo s grafikou a návrhom loga. Už pri vzniku spolupracovali s Kleinert niekoľkí dizajnéri a slovenské značky, vrátane značky Alain Delon. Ciele SFC boli jasné takmer od začiatku. Okrem vzdelávania v biznisovej úrovni ide o celkový rozvoj módneho biznisu na Slovensku – od návrhov, cez výrobu, prezentáciu až po predaj.

Počas niekoľkoročného fungovania sa členom SFC podarilo pracovať na niekoľkých projektoch a zorganizovať mnoho podujatí. „Máme veľké projekty, ktorým sa venujeme celý kvartál, aby sme ich produkčne dokázali zastrešiť a potom kopec menších, kam patrí fungovanie OZ ako takého – financovanie, networking – budovanie databáz nielen dizajnérov, ale kreatívneho sektoru – organizácie, médiá, výroba, propagácia…“ hovorí Dominika Mayerová, PR manažérka SFC.

Módna mapa Slovenska dobýja svet

Dvakrát ročne SFC organizuje showroomy spojené so zaujímavými prednáškami pre dizajnérov, vďaka ktorým majú umelci bez vlastného predajného miesta priestor na prezentáciu a predaj svojich diel. Showroomy podporujú aj vznik nových obchodov s dizajnom, ktoré SFC združuje na jednom mieste vo svojom ďalšom projekte – Bratislava Fashion Map.

Ako už názov napovedá, zatiaľ sú na mape len predajné miesta slovenských dizajnérov a značiek v Bratislave, no v príprave je aj aplikácia, ktorá nebude obmedzená lokalitou. „Chceme sa dostať z Bratislavského kraja ďalej, v aplikácii máme k dispozícii celý svet – najskôr pôjdeme po väčších mestách, potom po menších. V pláne máme pridať do aplikácie aj e-shopy. Z času na čas sa nám ozvú Slováci žijúci v zahraničí, a táto online mapa je jednou z možností, ako takýchto zahraničných Slovákov zahrnúť do mapy. Chceme do nej pridávať čo najviac informácií o značke, dizajnérovi – prepojiť ich s výrobcami, sprístupniť hodnotenia, kurátorské výbery. Rovnako by v nej mal byť priestor pre novinky jednotlivých značiek či dizajnérov,“ opisuje Bratislava Fashion Map Zuzana Bobíková, programová manažérka SFC.

Cieľom mapy je zaujať nielen Slovákov, ale aj zahraničných turistov a ukázať im, že u nás môžu vidieť zaujímavé miesta, ochutnať lokálnu kuchyňu, ale aj pozrieť si lokálny dizajn, ktorý sa u nás vyrába. V novembri 2018 bola predstavená beta verzia aplikácie, v prvej polovici roku 2019 by mala byť k dispozícii na stiahnutie pre všetkých. Tlačená mapa vychádza raz ročne, tá na rok 2019 je práve v príprave.

Vzdelávanie je hlavným cieľom SFC

Pri vzdelávaní sa SFC snaží ísť naozaj „od podlahy“ a organizuje Letnú akadémiu módy pre mládež vo veku 8 – 17 rokov. Počas týždňového campu si deti a tínedžeri skúšajú prácu módneho dizajnéra a tvoria ucelenú kolekciu na tému daného ročníka.

Okrem nich podporuje SFC aj absolventov (minimálne) bakalárskeho štúdia vysokej školy vo forme súťaže Best Fashion Graduate, alebo Najlepší absolvent módy, ktorá však nie je len o titule. Víťaz získava 1,5 ročný koučingový program, ktorý pomáha nasmerovať jeho tvorbu a prináša mu príležitosti rozvíjať sa. Výsledkom je ucelená módna kolekcia s rukopisom autora a možnosťou prezentácie doma aj v zahraničí a tiež príležitosti modely predávať. Víťaz absolvuje cyklus módnej sezóny s podporou profesionálov z módnej praxe, program cyklu je na mieru ušitý víťazovi podľa jeho potrieb.

Tento program v roku 2017 SFC rozšíril aj o súťaž Best Fashion Film Award. „Video alebo film je podľa nás jeden z najlepších nosičov, ako komunikovať akékoľvek posolstvá. Fashion film je vo svete veľmi obľúbený, na Slovensku je v začiatkoch, no je tu pár umelcov, ktorí sa mu venujú a touto súťažou chceme práve na nich upriamiť pozornosť. Fashion film je totiž ideálnym nástrojom na komunikovanie tvorby,“ myslí si Dana Kleinert.

Pre „hotových“ dizajnérov“ organizuje  podujatia s názvom Are you ready for Fashion?, ktoré postupne spája so spomínanými showroomami. Projekt je poňatý ako „konferencia“ s prednáškami od odborníkov z rôznych oblastí, ktorí dizajnérom a značkám môžu pomôcť s rozvojom biznisu. Okrem toho je na nich veľký priestor na networking a vytvorenie rôznych spoluprác.

Slovenská móda sa dostáva na svetovú mapu módneho dizajnu

Zdroj foto: Fabuk magazine

Počas tohtoročného Londýnskeho týždňa módy sa počas 3-hodinového samostatného podujatia “Mind the Map!” odprezentovalo 5 slovenských dizajnérov. „Chceme ukázať ľuďom, že slovenský dizajn patrí na mapu svetového dizajnu. Na tomto projekte pekne vidno, ako rozmýšľame. Snažíme sa pracovať „multidisciplinárne“. Módna šou bola teda sprevádzaná tanečným vystúpením a živou hudbou a doplnená originálnym fashion filmom a interaktívnou projekciou. Chceme módu komunikovať vo formáte, ktorý je svetovo zaujímavý a dokáže rezonovať. Takto navyše ukazujeme, že kreatívny priemysel je dôležitý a vďaka dizajnérom sa môže dariť aj iným profesiám,“ opisuje Zuzana Bobíková.

Dana Kleinert o spolupráci s British Council a organizáciou Fashion Scout: „V SFC sme skutočne nadšení zo spolupráce s Fashion Scout a International Fashion Showcase počas tohto Londýnskeho týždňa módy. Pre začínajúcich dizajnérov je nevyhnutné prezentovať svoje kolekcie v mestách ako je Londýn. Tam je módny priemysel dynamický a sústreďujú sa tu najdôležitejší profesionáli z odvetvia, a to vrátane médií, nákupcov, influencerov a strategických lídrov. Veríme, že dokážeme, že Slovensko patrí na svetovú módnu mapu.”

Páčil sa Vám článok?
Zdieľajte ho so svojimi známymi:
Email this to someoneShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on Pinterest