Umenie športu, Umenie techniky

Svetové trendy v oblasti profi áut na ovládanie vznikajú v Trenčíne

thumbnail

Na Slovensku je len hŕstka firiem, ktoré možno objektívne považovať za globálnych hráčov. Zrejme ani jedna z nich však nemá vo svojom segmente dlhodobo taký vplyv na medzinárodné technologické štandardy ako firma XRAY z Trenčína. Laik pri prvom počutí zväčša ani netuší. Ľudia, ktorí sa však čo i len mihli okolo sveta profi „RC“ – diaľkovo ovládaných – áut, vedia, že značka a produkty tejto rodinnej firmy sa v pretekárskom modelárskom svete píšu zaslúžene veľkými písmenami. Technologický progres tohto odvetia nesie jej silný rukopis.

Konkrétne, najmä jej zakladateľa, špičkového slovenského inžiniera a úspešného modelového pretekára Juraja Hudého, ktorý firmu XRAY a brand HUDY vedie už 27 rokov. Tento charizmatický a energický muž stojí za tým, že z garážovej firmy, dnes by sa povedalo startup-u, sa postupne stala svetová technologická autorita v oblasti komponentov a príslušenstva pre diaľkovo ovládané autá so spaľovacím či elektrickým motorom všetkých kategórií.

Juraj Hudý

Jurajovi už dlho sekundujú aj jeho dvaja synovia. Starší Mário rodinnú firmu posúva na globálnych trhoch po obchodnej a marketingovej stránke. Mladší Martin ide zase v otcových pretekárskych šľapajach a je zároveň technologickým dizajnérom. Firma dnes zamestnáva okolo stovky ľudí, ktorí sú skôr súčasťou tímu ako len zamestnanci. Mnohí z nich sú tam od úplného začiatku. Firma navyše pod značkou XRAY sponzoruje desiatky profesionálnych jazdcov po celom svete, ktorým dodáva špičkové pretekárske vybavenie.

Úspech nie je náhoda, ale vízia, tvrdohlavosť a najmä drina

Juraj Hudý

Sú tri základné veci, ktoré charakterizujú tento úspešný rodinný biznis. V prvom rade, neustály technologický vývoj. Okolo tohto jadra sa točí a vychádza z neho celá firemná vízia. U Hudých sa nečaká na to, čo nové sa v RC biznise vo svete objaví, aby sa prispôsobili, ale snažia sa prísť sami s niečím, čo svet akceptuje ako štandard. Je logické, že takúto cestu už dnes lemuje aj zopár materiálových a technologických patentov.

Ďalším elementom úspechu je až obsesívny dôraz na high-end-ovú kvalitu. Firma síce sídli v bezprostrednom susedstve a príjemnom závetrí Bielych Karpát, konkurenciu má však globálnu. Je to aj jeden z dôvodov, prečo je rodinná značka HUDY na západ od Viedne známejšia ako na Slovensku, kde firma platí dane a vždy tu mala aj kompletnú výrobu.

Absolútnym základom filozofie XRAY je pevné odhodlanie k perfekcionizmu, čo sa týka konštrukcie, dizajnu, výkonu aj servisu. Toto všetko je možné vďaka špičkovej výrobe, ktorej proces a parametre sme si vytvorili a nastavili sami.“

Juraj Hudý, zakladateľ a šéf-dizajnér XRAY, HUDY a FX

 

Juraj Hudý navyše už v čase, keď si mnohí ešte vytvárali logá „na kolene“ WordArt-om, pochopil, že neoddeliteľnou súčasťou kvality je aj špičkový dizajn a prezentácia a neváhal do oboch investovať. Rovnako ako do výskumu, vývoja a najlepších technológií. Čokoľvek nové sa objaví v oblasti 3D počítačového dizajnu produktov, vedzte, že u Hudých to už včera objednali a kým vy si ešte len „gúglite“ technické špecifikácie, oni to už testujú vo výrobe.

Z dielne v garáži k svetovému továrenskému trendsetting-u

Vyštudovaný strojár Juraj Hudý vyrobil svoje prvé dráhové auto na ovládanie ešte začiatkom 70-tych rokov. Jeho modely nemali v tom čase v strednej a východnej Európe konkurenciu. Rovnako ako on sám v úlohe závodného pretekára. Prvé malosérie ručne robených diaľkovo ovládaných áut so spaľovacím a elektrickým pohonom vznikli v jeho dielni na 9 metroch štvorcových v roku 1975.

Ku koncu 70-tych a začiatkom 80-tych rokov navrhol Juraj niekoľko RC áut s motorom vo vertikálnej aj horizontálnej polohe. Popri nových materiáloch ako sklolaminát či duralumínium (pozn.: zliatina hliníka a medi s prísadou horčíka), experimentoval so šasi, závesom kolies, tlmením, náhonom či diferenciálom. V tom čase ručne robil 10 až 15 kusov pretekárskych áut ročne.

V polovici 80-tych rokov Juraj už vyrábal najprofesionálnejšie pevné podvozky, ktoré umožňovali špičkové výsledky na pretekoch. V rokoch 1984 až 1985 vyrobil jedno z prvých RC áut so spaľovacím motorom a pohonom všetkých štyroch kolies s hnacím hriadeľom a jednosmerným diferenciálom. Koncom 80-tych rokov Juraj zdokonalil automatické dvojstupňové prevodovky, aby boli vhodné aj na preteky v prašnom prostredí.

V rokoch 1988 až 1989 Juraj Hudý navrhol a vyrobil jedno z prvých offroad-ových áut na ovládanie z ultraľahkých materiálov. Celkový dizajn posunul do čisto technickej a funkčnej podoby, kde žiadna časť nie je navyše a je umiestnená strategicky pre čo najlepší výkon. Toto je zároveň kľúčový rozdiel medzi profi autami na ovládanie a tými z kategórie hračiek.

Uskutočnený „RC“ sen

Po páde komunizmu si Juraj založil svoju prvú firmu s názvom „Special“, ktorú neskôr premenoval na „Hudy“. Výroba sa z vlastného bytu a dielne sťahuje do garáže s výmerou 60 metrov štvorcových. Juraj nakupuje prvé stroje a začína serióznu výrobu. Výroba sa zameriava najmä na príslušenstvo a zariadenia pre modelových pretekárov. Firma rastie, presúva sa do väčších výrobných priestorov a rozširuje sieť distribútorov po celom svete.

V roku 1990 nadväzuje firma spoluprácu s holandským výrobcom profi modelových áut na diaľkové ovládanie Serpent. Spoločnosť Hudy dodáva najmä časti prevodoviek z pružinovej oceli a neskôr aj šasi z duralumínia. Samostatne vyvinutý spôsob spracovania pružinovej oceli je dodnes jedným z najväčších výrobných tajomstiev firmy.

V roku 2000 zakladá Juraj Hudý spoločnosť XRAY Model Racing Cars, v rámci ktorej zúročuje všetky svoje skúsenosti z dizajnu a výroby RC pretekárskych áut. Prvý – dnes už legendárny – sériový projekt a model sa volal „T1“. Od roku 2001 sa produkty značky XRAY predávajú vo viac ako 30 krajinách sveta a firma založila aj vlastný profesionálny továrenský závodný tím – XRAY Racing Team.

Dnes rodina Hudých okrem značky XRAY, ktorá sa venuje výrobe RC áut a náhradných dielov, a značky HUDY, ktorá vyrába špeciálne príslušenstvo k údržbe áut, zastrešuje aj značku FX Royal Racing Engines. To je Jurajovo najnovšie „dieťa“, aby sa tento perfekcionista a držiteľ prestížneho ocenenia Podnikateľ roka v oblasti inovácií s energiou v osobnom ekvivalente fúznej reakcie náhodou nenudil.

V rámci tohto projektu sa venuje vývoju a výrobe klasických spaľovacích motorov pre diaľkovo ovládané autá. Tie sa po technologickej aj výrobnej stránke, okrem rozmerov, takmer v ničom nelíšia od štandardných „veľkých“ motorov. Už len pri pohľade na ne, zaplesá nejedno modelárske srdiečko a prehodnotí, či nemalo svojho času predsa len dlhšie ostať v dielni či garáži a zanovito dotiahnuť svoje projekty do konca.

Jednotlivé modely získali v amerických aj európskych odborných časopisoch viac ako 20 ocenení Car of the Year, čo je vo svete RC ekvivalent filmových Oscarov. Portfólio áut sa z pôvodného jedného postupne rozrástlo až na dnešných 16 modelov. Sedemnásty projekt je – podľa našich spoľahlivých interných zdrojov – tesne pred uvedením na trh.

Ako sa funguje rodinnej firme na globálnom trhu

Martin Hudý

Jednou vetou: väčšina firiem si nevie tie turbulencie ani predstaviť. RC biznis je neskutočne konkurenčným prostredím. Veľa značiek po celom svete sa v rôznych trhových kategóriách snaží presadiť a ovládnuť trh. Zariadenia na diaľkové ovládania sú pre viacero veľkých firiem navyše len sekundárnou produkciou, ktorou podporujú svoj hlavný biznis a tak tlačia agresívne na ceny.

Celý RC sektor čelí takisto silnej čínskej konkurencii, ktorá nepokryte kopíruje dizajn úspešných RC značiek, vrátane XRAY, a predáva ich síce v podstatne nižšej kvalite, ale v podobnom dizajne a najmä za zlomkové ceny. Hudyovci si už dávno uvedomili, že cenovú vojnu nevyhrajú.

Preto stavajú na špičkovej kvalite, výkone, neustálej inovácii a technologickej pokročilosti svojich produktov, čo sa ukázalo ako krok správnym smerom.

Vytvoriť niečo úplne nové, revolučné, je vždy enormne náročná úloha. Človek začína od nuly a musí zdolať množstvo prekážok a obmedzení. Navyše, výsledok je stále neistý. Po náročnom procese dizajnovania, zvyčajne nasledujú stovky hodín testovania, aby sme mali absolútnu istotu, že inovácia vydrží a zlepší výkon auta. Všetky tieto kroky sú veľmi náročné, ale ten pocit, keď sa to podarí a zrodí sa niečo nové, za to absolútne stojí.

Martin Hudý, dizajnér XRAY

 

Hobby priemysel je tiež silne ovplyvňovaný aktuálnou situáciou na svetových trhoch a technologickými trendami z príbuzných odvetví. Nepriamou konkurenciou, ktorá vplýva na RC producentov, je aj segment dronov a ich široká dostupnosť aj pre hobby užívateľov.

Vo všeobecnosti platí, že ak chce byť dnes výrobca pretekárskych áut na diaľkové ovládanie úspešný, musí mať kompletné produktové a organizačné „kombo“.

To znamená kvalitné a rýchle autá, tím profesionálnych pretekárov, ktorí vedia vyhrávať, ale aj podporu a servis priamo na závodoch. To však vyžaduje mať prístup ku kvalitným materiálom a technológiám, vychovávať špičkových dizajnérov, investovať do výskumu a vývoja, mať tím a podmienky na testovanie a v neposlednom rade aj výborný marketing a PR.

Práve výchova top dizajnérov, ako aj podpora a servis pre závodníkov na pretekoch sú silnými stránkami XRAY. Firma, popri svojich vlastných aktivitách v tejto súvislosti, motivuje aj svojich distribútorov, aby sa zúčastňovali pretekov a podporovali pretekárov.

RC pretekárske tímy sa od tých klasických prakticky ničím nelíšia

Martin Hudý

Kľúčovú úlohu pri úspechu najznámejších RC výrobcov zohrávajú tímoví jazdci. Podobne, ako nedávno v rozhovore pre náš žurnál uviedol bývalý profi hráč Counter-Strike Ivan „Dev1“ Lazarov v súvislosti s e-sports, aj pri RC športe sa továrenské tímy po profesionálnej stránke prakticky nelíšia od tých klasických. Podobne ako, napríklad, pri Formule 1 či iných veľkých automobilových sériách, XRAY má svojich vlastných jazdcov, ktorých sponzoruje a ktorí cestujú po svete, aby firmu propagovali a dosahovali top výsledky.

Značky si postupne vychovávajú svojich jazdcov, ktorým poskytujú autá, príslušenstvo a servis alebo „lanária“ jazdcov od konkurenčných značiek presne ako vo „veľkom“ automobilovom športe.

Zmenšená mierka platí len pre autá, všetko ostatné je „jedna ku jednej“. Pri RC pretekoch platí, že hlavný sponzor jazdca býva zvyčajne značka podvozku. Ostatní sponzori sú z radov výrobcov motorov, paliva či batérií, elektroniky, karosérie, pneumatík až po lokálnych sponzorov z iných odvetví.

Jedna z najlepších RC pretekárskych dráh na svete je v Trenčíne

Ak chce RC firma vyrábať špičkové produkty, musí mať okrem vývojárov a racing team-u aj miesto, kde môže prototypy testovať. Jazdci po pretekoch na tratiach často ostávajú, aby trénovali. Juraj Hudý kúpil svojho času jeden zo starých trenčianskych futbalových štadiónov a na jeho mieste okrem nového sídla firmy spolu so synmi vystaval vlastnú outdoorovú aj indoorovú pretekársku trať. Dizajnéri a jazdci tak môžu nové modely na domácej profesionálnej pôde okamžite testovať.

Na trenčianskej trati, ktorá sa v RC komunite považuje za pretekársky „svätý grál“, sa každoročne usporadúvajú preteky na európskej aj svetovej úrovni. K pôvodnej cestnej – „on-road-ovej“ – vonkajšej trati neskôr pribudla aj hala s on-road aj off-road dráhou.

Zatiaľ najnovším projektom je hala s „off-road-ovou“ dráhou s hlineným povrchom. Investícia umožňuje zlepšiť celoročné testovanie motorov a off-road áut priamo na hline.Na vykreslenie Jurajovho absolútneho RC zanietenia treba podotknúť, že výstavbu novej pretekárskej haly HUDY Racing Arena si, popri vlastnom náročnom pracovnom a pretekárskom programe, manažoval a koordinoval absolútne sám bez externej firmy. Kto nevidel, neuverí.

Nabitý pretekársky kalendár a vlastná séria pretekov

Majstrovstvá sveta pre niektoré RC kategórie sa konajú každé dva roky. Tento rok sa šampionát v kategórii cestných áut na elektrický pohon v mierke 1:10, ktorá je pre XRAY najväčšia a najprestížnejšia, uskutoční v Južnej Afrike. Novú RC halu pre túto príležitosť vybudoval miestny distribútor firmy.

Európske, americké a ázijské šampionáty sa konajú každý rok. Do kalendára patria aj národné šampionáty a veľké medzinárodné závody s počtom jazdcov až do 500, ale aj lokálne a klubové závody. Často sa koná aj niekoľko pretekov za víkend. Otec a syn, Juraj a Martin Hudyovci, spolu s ďalším zo svojich dizajnérov a zároveň pretekárom Martinom Bayerom absolvujú väčšinu dôležitých závodov. Zbierajú informácie od pretekárov a poskytujú im servis priamo na mieste, aby mohli neskôr vylepšovať svoje produkty.

Mnohonásobní majstri Európy, Ameriky, Ázie a sveta. Pretekárske úspechy Juraja Hudého, jeho syna Martina či pretekárov z tímu XRAY, by vydali na samostatnú publikáciu.

Firma má dnes už aj vlastnú sériu pretekov XRAY Racing Series, ktorú postupne rozširuje po celom svete. Podporujú rôzne väčšie, ale aj lokálne preteky, na ktorých sa väčšinou závodí len s autami továrenskej značky, ale účasť na pretekoch aj s autami od iných výrobcov je tiež povolená.

RC šport – raz vidieť naživo a zaľúbiť sa

Podobne ako pri mnohých menšinových disciplínach aj pri RC športe platí, že atmosféra býva často oveľa priateľskejšia a pozitívne vášnivejšia a zaujímavejšia ako pri mnohých väčšinových športoch. Naposledy nás o tom presvedčil bratislavský tím amerického futbalu Bratislava Monarchs, o ktorých sme písali.

Najbližšie veľké outdoor-ové RC preteky sa v Hudy Racing Arena v Trenčíne uskutočnia 13. až 15. júla 2018. Pôjde o šieste a finálové kolo svetovo najprestížnejšej série Euro Touring Series. Ak ste si doteraz mysleli, že na Považí sa, po športovej stránke, žije len hokejom a futbalom, veríme, že teraz už budete vedieť, že Trenčín je okrem módy aj hlavné „RC“ mesto Slovenska. Je to najmä zásluhou Juraja Hudého, ktorý je vo svete RC dnes už legendou.

Samí chlapi … a čo „RC“ ženy?

Ešte jeden dôležitý dôvetok k tejto a tiež mnohým ďalším témam. Popri výbornom tíme kolegov a kolegýň, vďaka ktorým sa mohla firma pod vedením Juraja Hudého dostať s úspechmi tak ďaleko, keď je reč o rodinnom podniku, zabúda sa (pri)často na jednu vec. Pre tie dlhé hodiny v garáži, vo výrobnej hale či na pretekárskej dráhe, musel – a stále musí – mať niekto osobné a rodinné pochopenie, nekonečnú trpezlivosť a poskytovať neustálu podporu. Preto popri úprimnom obdive patriacom mužskej sekcii rodiny, obrovské uznanie patrí zaslúžene aj ich manželkám – Marte, Eme a Zuzke Hudým.

Páčil sa Vám článok?
Zdieľajte ho so svojimi známymi:
Email this to someoneShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on Pinterest