Umenie cestovania, Umenie techniky

Mazda MX – 5 je taká dobrá, že som si ju musel kúpiť

Štvrtá generácia Mazdy MX-5

Náš pravidelný prispievateľ Richard sa vám po prvýkrát prihovára v prvej osobe, pretože podľa jeho slov sa to tentokrát inak jednoducho nedá.

Tento zápis do žurnálu Alain Delon je v svojej forme iný. Snažíme sa vám každý mesiac sprostredkovať návody, bedekre či tipy na gurmánske zážitky. Tento raz však prinášam môj príbeh Mazdy MX-5, lebo akýkoľvek pokus o objektívne hodnotenie zlyháva.
Je totiž veľmi jednoduché požičať si na pár dní auto a odporúčať jeho kúpu, lebo je to to najlepšie, v čom ste kedy sedeli. Vyskúšate jeho výkon, zábavu za volantom, prípadne praktickosť, ak je to na mieste, a po týždni autíčko vrátite späť. Skrátka, nezáväzná zábava.
Ja som však tentokrát vložil ruku do peňaženky a skutočne som spravil to, čo na konci článku odporúčam. Po zvezení sa v novej Mazde MX-5 totiž málokto bude konať inak.

Na samotný úvod musím však povedať jedno. Až donedávna som nepatril k zarytým priaznivcom tohto malého roadstera a jeho podstata mi vždy tak trochu unikala. Výkonu málo, dizajn, ktorý nenahnevá ani nepoteší, značka, pri vyslovení ktorej sa vám neobjavia zimomriavky na tele. Jednoducho povedané, Miatu som vždy rešpektoval, nikdy však nemiloval.

Interiér

Až sa jeden pekný deň na webe objavili obrázky novej štvrtej generácie MX-5-ky. Sú určité autá, ktoré sú láska na prvý pohľad, a toto bolo práve ono. Po prvýkrát som si povedal, že sa s Mazdou zviezť musím. Či to bola frustrácia zo súčasných ťažkých korábov, nový atraktívny dizajn Miaty, alebo kombinácia oboch, ťažko povedať. Od prvého momentu som však vedel, že za jej volant si musím sadnúť čím skôr.

OK, dosť bolo nudného „tliachania“, pretočme o pár mesiacov dopredu. Je koniec júna a pred domom stojí nová červená MX-5. Žiadne testovacie vozidlo, na dokladoch je moje meno.
Koľkokrát som sa v Mazde zviezol, než som podpísal objednávku? Raz. Dvadsať minút. Presne toľko stačí na to, aby vás MX-5 pohltila.Predstavy o osobnom bankrote pred podpísaním lízingu sa stali súčasťou bežného života až do dňa D. Čo už, auto je doma a prvých 1000 km za nami. Je teda na mieste, aby som vám priniesol niečo viac ako test z Pezinskej Baby.

KUFOR MAZDA MX-5

Jedno pekné ráno teda do mikro kurfa hádžem len to najpotrebnejšie a vydávam sa smerom k mojej najobľúbenejšej destinácií na svete. Diaľnica smer Klagenfurt, potom okrskami až do Cortiny d’Ampezzo, aby som bol za sedem hodín v srdci talianskych Dolomitov.

Diaľnica nepatrí práve medzi obľúbené bojiská novej MX-5-ky a nad 100 km/h máte pocit, že ste si do kabíny zabalili malý vysokootáčkový mixér. Hmotnosť len 1100 kg vrátane mojej maličkosti bola dosiahnutá vďaka drobným úsporám na váhe naprieč celým vozidlom. Keďže v dnešnej dobe potrebujeme mať navigáciu či vyhrievané sedadlá, cieľ dosiahnuť rovnakú hmotnosť ako pri prvej generácii modelu z roku 1991 musel byť splnený uberaním všade, kde sa dá. To sa, samozrejme, dotýka aj odhlučnenia a tenkej látkovej strechy, ktorá robí hluk kvôli vetru a vozovke.

Len čo odbočujem z hlavnej cesty smerom na vstupnú bránu Dolomitov, priesmyk Tre Croci, hluk z diaľnice je preč.

MAZDA MX-5

Strecha smeruje rýchlym pohybom ruky dole (žiaden elektrický mechanizmus nečakajte) a séria rýchlych zákrut mi dáva šancu po prvýkrát skutočne vyskúšať, či Mazda dokáže všetko to, čo jej étos po toľké roky sľubuje. Malý dvojlitrový atmosférický motor ženie svojich stošesťdesiat koní dopredu rýchlosťou, akou by ste od takého nízkeho čísla výkonu skutočne nečakali. Odozva na plyn je telepatická a motor letí k červenému poľu otáčok za zvuku, ktorý vás motivuje točiť motor, až kým ventily pomaly neskáču po kapote. Dvojka, trojka, štvorka, plná brzda, medziplyn, dvojka… A zas všetko odznova. Váha, alebo presnejšie jej absencia dáva autu neskutočnú presnosť, riadenie dokonale reaguje na tie najmenšie pohyby a tá prevodovka. Radiaca páka je zabudovaná priamo v prevodovke a vďaka tomu je každé preradenie rýchle a precízne ako streľba zo sniperskej pušky. Nikdy by mi nenapadlo, že niečo s cenou pod sto tisíc eur môže v človeku vyvolať také emócie.
V správnych rukách bude Miata na týchto cestách hrdo držať krok s čímkoľvek, vrátane päťstokoňových superšportov.

Po krátkom šprinte cez Passo Tre Croci však už prichádzam k hotelu, aby som zajtra ráno čerstvý pokračoval cestou cez Dolomity.

Dolomity, bohom vytvorená pretekárska dráha

MAZDA MX-5

Takmer všetci poznajú slávne Stelvio Pass a Transfagarasan Highway, ktoré trojica chlapíkov z Top Gearu označila za najlepšie cesty na svete. Zabudnite na ne, ak to s jazdením myslíte vážne, Dolomity sú strateným pokladom alpských ciest. Desiatky priesmykov nadväzujúcich na seba spolu vytvárajú vyše dvestokilometrový okruh, počas ktorého si ani na minútu nevydýchnete. Jeden priesmyk, za ním druhý, pomalé vracáky striedajú rýchle vlásenky. Všetko doplnené o scenériu, ktorá sa pri stúpaní mení z voňavých ihličnatých lesov na rozprávkové zelené lúky posiate kvetmi. Zrazu však všetko živé zmizne a vy dorazíte na samotné kamenné vrchy, pripomínajúce neobývanú planétu.

Nemám času nazvyš, a tak hneď ráno vyrážam smerom k Passo Giau, kde Mazda MX-5 opäť ukazuje svoje atletické zručnosti. Samosvorný diferenciál mi dodáva odvahu vypnúť stabilizáciu a ja zrazu pravidelne posielam MX-5-ku do vracákov dverami napred. Podvozok Miaty vám dodáva neuveriteľnú sebadôveru. Zatiaľ čo pri autách s trojnásobnou silou by ste sa báli na plynový pedál čo i len pozrieť, MX-5-ka vás naopak motivuje s ňou ísť naplno, šliapať na podlahu a nechávať na ceste dlhé čiary od pneumatík bez toho, aby ste skončili pri najbližšom strome. Na vrchole Giau stojím len kvôli obligátnej fotografii a okamžite letím naprieč priesmyku Falzarego, Valparola a Pordoi. Táto séria kopcov s vetrom vo vlasoch a slnkom nad hlavou dáva spolu s vnemami, ktorými vás Mazda zahlcuje, človeku ťažko opísateľný zážitok. Výsledkom je napokon úsmev, ktorý vám budú musieť z tváre chirurgicky odstrániť.

A keď je čas ísť domov, zaťahujem strechu a pri srdci ma hreje jediná myšlienka. Auto nemusím v pondelok vrátiť. Môžem ho vytiahnuť z garáže kedykoľvek a zážitky za volantom si opakovať stále dokola.

MX-5-ka

Áno, MX-5-ka má veľmi málo odkladacích priestorov, konkrétne 2.Na ničom z toho však nezáleží. Štvrtá generácia Mazdy MX-5 je totiž úplne o niečom inom. Je o dokonale vydestilovanom zážitku z jazdy. Zážitku, ktorý by ste márne hľadali inde. V čase, keď už aj velikáni ako Porsche podliehajú tlaku turbodúchadiel, stojí Mazda s Miatou na bojisku ako posledný mohykán. Napokon, ktorý iný model sa môže pochváliť tým, že je dokonalou modernou reinkarnáciou svojho dvadsaťročného predchodcu?

Na záver mám pre vás len jedinú radu. Ak si nechcete Mazdu MX-5 kúpiť, radšej sa v nej nezvezte. Neviem si totiž predstaviť človeka, ktorý by jej odolal.

Zážitok z jazdy

Páčil sa Vám článok?
Zdieľajte ho so svojimi známymi:
Email this to someoneShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on Pinterest