Umenie osobnosti, Umenie techniky

Adrián Artimovič – Tuning nie sú len neónové podsvietenia či nálepky

amts_01

Autotuning nie je zvyčajne téma, ktorá sa objavuje na popredných miestach magazínov a skôr ako s pánskou módou si ju mnohí asociujú skôr s bandou „násťročných“ chalanov v širokých teplákoch postávajúcich na nočných parkoviskách pred nákupnými centrami. Táto komunita však znamená oveľa viac ako len neónové svetlá či lesklé kolesá a vo svojich útrobách skrýva mnohé príbehy vášne, lásky k autám a túžby po individualite.

Samotní výrobcovia áut zakladajú značky, ktoré odlišujú ich všedné modely a zdokonaľujú často naozaj výnimočne kvalitné produkty. Je to určite aj účelové s cieľom zvýšiť predajnosť presne tým, že uhasia túžbu po individualite u zákazníkov.

Aj napriek tomu budí v očiach verejnosti rozpačité reakcie. Môžete ich milovať alebo nenávidieť, jedno je však isté, mnohí autotuningoví nadšenci sú neuveriteľne zruční remeselníci, inžinieri a umelci ako žiadni iní. Na to, aby sme mohli nazrieť do tejto fascinujúcej, ale u nás stále málo prebádanej subkulúry autičkárov a pochopiť ich štýl života, sme oslovili jedného z najväčších ambasádorov tuningovej komunity na Slovensku Adriána Artimoviča.

Je to o tom spraviť zo šedého priemeru niečo jedinečné, čo je len a len moje.

Adrián sa dlhé roky točí okolo áut a za ten čas sa stal iniciatívnym promotérom slovenskej tuningovej scény doma na Slovensku aj v susednom Maďarsku a v ďalších krajinách. Opakované pozvania slovenských áut do zahraničia aj vďaka predchádzajúcim výpravám do Nemecka alebo dve tohtoročné výpravy do Poľska a do Čiech svedčia o tom, že iniciatíva, ktorú spolu s priateľmi založil, rastie. Práve vďaka jeho nadšeniu a zapáleniu pre tuning je človekom na slovo vzatý, aby nám vysvetlil prečo vlastne ľudia investujú svoj čas, peniaze a energiu do vylepšovania áut – nových, starých, drahých či lacných. Prečo je vôbec niekto ochotný investovať tisíce napríklad do 15 či 20-ročného Volkswagenu?

„Väčšina ľudí vám pravdepodobne odpovie, že sa chce odlíšiť. Chce si auto individualizovať. Aj mňa tuning lákal práve preto. Trochu si auto „prisvojiť“ na svoj obraz. Určite je v tom aj určitý druh exhibicionizmu, avšak nie každý chce nutne svoje auto upraviť vizuálne. Pre niekoho môže byť cieľom vylepšiť motor či podvozok, aby sa auto správalo tak, ako viac vyhovuje jeho jazdeckému štýlu. Je to o tom spraviť zo šedého priemeru niečo jedinečné, čo je len a len moje.”

Tuningová komunita je veľmi otvorená, stačí sa spýtať a radi vám pomôžeme.

Nie je to však len o tom, aby sa majitelia či majiteľky ukázali, práve naopak. Páni a dnes už čoraz viac aj dámy upravujúce si svoje autá ich milujú a je to pre nich viac ako len koníček. Dávajú do toho celé svoje srdce, nemalé úspory a výsledné auto je splnením ich sna. Nielen detského, keďže sny a predstavy sa vyvíjajú vplyvom času a novými inšpiráciami či zážitkami. Práve preto nezáleží na tom, čo si iní myslia. Pre nich je ich auto dokonalé. Až do doby, kým nepríde nová inšpirácia a nový projekt je za rohom. Ak sa človek zamyslí, je to filozofia, ktorá je veľmi podobná móde. Nesnažíme sa všetci o získanie kúska individuality aj práve vlastným štýlom obliekania?

„Samozrejme aj v tuningovej komunite sa nájdu rôzni ľudia. Niektorí považujú za tuning už to, že si na auto nalepia nálepky. Mnohí by sa radi odlíšili, ale nevedia, ako na to. Práve preto sa snažím tuning popularizovať a približovať ho aj širokej verejnosti. Tuningová komunita je veľmi otvorená, stačí sa spýtať a radi vám pomôžeme.”

Adriánov sen bol vždy združiť slovenskú komunitu tuningu pod jednu strechu. Začal sa postupne pozerať po tuningových zrazoch doma aj v zahraničí, kde videl, ako fungujú rôzne tuningové komunity. Chcel, aby sa Slováci so svojimi autami mohli veľkých autotuningových zrazov tiež zúčastniť ako jeden celok.

„V Maďarsku sa práve, keď som sa už niekoľko rokov venoval tuningu organizovalo podujatie AMTS (Automobil & Tuning Show). To sa postupne z malého lokálneho zrazu stalo jedným z najväčších automobilových a tuningových podujatí v našom regióne s viac ako päťdesiat tisíc návštevníkmi zvedavými na obrovské množstvo zaujímavých upravených áut a pestrý program podujatia. Mojim cieľom bolo stať sa súčasťou tohto podujatia a preto som chcel vybudovať komunitu, ktorá by sa sem mohla zo Slovenska vypraviť.“

„Založil som teda iniciatívu AMTS Slovakia. V priebehu rokov mi však pomáhalo a stále pomáha mnoho nadšencov, za čo im patrí veľká vďaka. Zo začiatku sa odvážilo s nami ísť len jedno auto, potom štyri a zrazu s nástupom popularity sociálnych sietí to boli už desiatky áut. Ľudia videli aké super je to ísť s nami a dnes má počas výstavy AMTS v Maďarsku Slovensko pravidelne najväčší stánok v profi pavilóne. Ľudia zistili, že sa môžu na výstavu ísť nielen pozrieť, ale aj ukázať svoje výtvory na takomto veľkom podujatí. Dnes si môžeme vyberať koho na akciu zavoláme, aby sme ukázali skutočne len to najkvalitnejšie z našej scény. Pritom však nezabúdame na pestrosť exponátov. V zásade žiadne kvalitné, trendovo a na úrovni upravené auto, nie je mimo hry o miesto v stánku.”

Je skvelé vidieť ľudí obdivovať krásne autá v netradičnom prostredí.

Dnes má iniciatíva AMTS Slovakia kontakty na viac než stopäťdesiat upravených alebo nejakým spôsobom jedinečných áut – staršie aj nové modely a neustále aktívne vyhľadáva ďalšie. Organizuje spoločné výpravy na tuningové akcie do zahraničia, a pomáha spájať organizátorov podujatí s majiteľmi vozidiel. Obrazne povedané, snaží sa o to, aby sa slovenský tuning dostal z nočných parkovísk aj na víkendové námestia.

„Námestičkové zrazy, ktoré sa v poslednej dobe dejú, sú fantastické. Človek ide cez víkend po námestí a zrazu vidí štyridsať upravených áut zaparkovaných pri sebe. Je skvelé vidieť radosť okoloidúcich, najmä detí. Je skvelé vidieť ľudí obdivovať krásne autá v netradičnom prostredí. Odnesú si z bežnej prechádzky zážitok, na ktorý sa len tak nezabúda. A na tunerov prípadne vždy veselých majiteľov exkluzívnych vozov, ktorých stroje si mohli pozrieť zblízka, sa následne pozerajú skutočne inými očami. Už to nie je o tom, že „aha tuningáč“, ale „aha, oci, mami, toto auto sme videli na námestí minulý mesiac. V rámci výprav vždy úmyselne berieme autá, do ktorých môžeme posadiť aj deti, ktoré z toho majú obrovskú radosť. Som si istý, že nejednému drobcovi sme týmto prístupom spečatili osud a autám zostane na blízku aj v budúcnosti. Keď sme sa na AMTS raz vracali z pódia do stánku, boli tam dve slovenské autá úplne inej kategórie – stotisíc-eurový Aston Martin a perfektne zreštaurovaná Lancia Delta HF Integrale. V jednej uličke narazil vodič Astonu na chlapca vo vozíku, sprevádzala ho matka. Vodič sa spýtal, či by chcel počuť zvuk auta. Prišľapol tomu a mladého veľmi potešil. Pár metrov ďalej v druhej uličke ten istý mladík narazil aj na Lanciu a aj tam si vypočul zvukový orkán a možno zahliadol aj plamene z výfuku. Bol hotový a jeho mame tiekli slzy po tvári. Nič títo vodiči nespravili, len sa podelili o nadšenie, aké je tunerom vlastné. A môžem vám zaručiť, že aj oni boli z tohto milého stretnutia dojatí.”

Keď sme už pri tých deťoch, Adriánova láska k autám začala – ako snáď u každého chlapca – pri otcovi.

„Pochádzam z východu a veľa možností stretnúť sa so zaujímavými autami v tom čase nebolo. Motal som sa s otcom okolo opráv áut. Internet vždy ešte nebol a tak jediným zdrojom fotiek a informácií o zaujímavých autách boli časopisy, ktoré som čítal a zbieral. Chodil som pravidelne do trafiky vypytovať sa, či už vyšlo nové číslo, aby som ho hneď ešte „horúce“ mohol prelistovať. Dokonca už potom v neskoršom veku, keď som odchádzal na vojenskú strednú školu, som mal cez 45 kíl časopisov, ktoré moja mama pre mňa dodnes uschováva.”

„Následne som sa dostal s armádou na Cyprus a tam som sa dostal k foteniu. Vždy ma to zaujímalo a zrazu sa z toho stala práca. Počas večerov a víkendov som mal čas a začal som spoznávať cyperskú tuningovú scénu. Začal som klásť ľudom otázky a snažil sa z „novinárskeho“ pohľadu dozvedieť o úprave vozidiel čo najviac.“

„Párkrát sa mi stalo aj, že majitelia áut mali problém vyjadriť svoje pocity a vášeň slovami, tak mi dali kľúče od svojho auta, aby som sa išiel povoziť a zažiť na vlastnej koži to, o čom hovoria. Z týchto sérií rozhovorov a fotografií sa mi podarilo publikovať niektoré články na maďarskom tuningovom online portáli. Časom keď sa tuningová scéna začala rozvíjať aj na Slovensku, začal som prispievať aj do slovenského autotuningového časopisu.”

Vždy si radšej vyberiem kvalitu pred kvantitou.

Kedy však prišlo to jeho prvé vysnené auto?

„Keď som začal autá fotiť a príbehy upravených áut dávať na papier, išlo to už samé. Obľúbil som si najmä japonské autá a kúpil si Hondu Civic VTi. Vždy si radšej vyberiem kvalitu pred kvantitou. Preto som hneď zo začiatku namiesto lepenia žiarivých nálepiek radšej investoval do kvalitatívnych a výkonových vylepšení auta. Neskôr som vymenil postupne dve autá.“

„Napriek tomu, že som potom opäť odcestoval do zahraničia a auto predal, stále sú mi srdcu blízke práve Hondy. Mám rád zaujímavé modely, ktoré sa možno neobjavujú tak často na našich cestách. Kvalita úprav je prvoradá, pretože výkonné auto treba vedieť aj zastaviť, nielen rozbehnúť (smiech).“

Kvalita úprav je prvoradá.

Roztrieštená automobilová komunita, ktorá sa mnohokrát nie vlastnou vinou škatuľkuje na okruhových nadšencov, veteránistov, či tunerov sa vďaka ľudom ako je Adrián postupne začína spájať dokopy a otvárať spoločne verejnosti svoje. Pre outsiderov však stále môžu predsa len pôsobiť tak trochu neprístupne.

„Musíme dať čas tomu, aby naša automobilová komunita dorástla na úroveň západu, kde je história motorizmu logicky oveľa dlhšia. Vidíme však, že sa stále organizuje viac a viac podujatí, kde sa tieto svety navzájom prelínajú a pomáhajú si pritiahnuť veľké počty návštevníkov. Je tu napríklad Veľká cena Slovenska na Slovakia Ringu, kam sme aj my priniesli tento rok šestnásť vozidiel. Nesmieme však zabudnúť na to, že nech má človek rád akékoľvek autá, ich hlavná náplň je robiť ľuďom radosť. Prečo teda neukázať všetkým, aké je to super, keď sa k nám pridajú? Chcel by som ešte odkázať a povzbudiť všetkých, ktorí vlastnia exkluívne autá alebo majú doma garážové poklady, ktoré nevozia na podujatia, aby sa prišli pozrieť na niektoré z nových alebo tradičných podujatí u nás alebo v zahraničí. Tuningová kultúra sa vyvíja a posúva sa k veľmi príjemnej zábave. Žiadne auto sa preto už na týchto zrazoch či výstavách nestratí. Nejeden z našich starších či neštandardných účastníkov našiel u nás novú inšpiráciu a stal sa aktívnym na našej scéne. Veľmi radi by sme týchto ľudí privítali a vytvorili im medzi nami príjemné podmienky.”

A presne táto posledná veta ukazuje , prečo je Adrián človek na správnom mieste. Vďaka nemu sa búrajú predsudky a ukazuje pravá tvár slovenskej autotuningovej komunity, ktorá určite stojí za preskúmanie. Ak niekedy v budúcnosti narazíte na tuningový zraz či výstavu, zastavte sa. Možno si odtiaľ odnesiete okrem zážitku aj chytľavú vášeň pre tuning.

Páčil sa Vám článok?
Zdieľajte ho so svojimi známymi:
Email this to someoneShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on Pinterest